Stratégiai beszerzés e-piactereken
2007.01.12. 12:50
A beszerzési szakemberek körében egyre elterjedtebb a stratégiai beszerzés fogalma és tevékenysége… Vajon hogyan lehet garantálni a beszerzés stratégiai pozícióját az e-világban? Léteznek-e stratégiai erőforrások, egyedi „internetképességek” az e-procurement területein, amelyet a beszerzők fel tudnak használni stratégiai pozíciójuk kiépítéséhez? A cikk szerzője, Kriston Ákos, a T-Online Magyarország Marketline Üzleti Megoldások projektvezetője erről a témáról tartott előadást az IIR január 3. és február 1. között megrendezett Beszerzés 2006 konferenciáján. Megjelent a Supply Chain Monitor 2006. áprilisi számában.
A Marketline név elismert márka az e-kereskedelmi szektorban. Legismertebb szolgáltatása az aukciós felület, ami 2001 óta áll a szerződött ügyfelek rendelkezésére, és amelyen 2005-ig 90 milliárd forintnyi (400 millió euró) beszerzést bonyolítottak le az ügyfelek. Az aukcióztatók megtakarítása mintegy 15 milliárd Ft (50 millió euró) volt.
Ezen adatok és tapasztalatok alapján tudtuk megvizsgálni, hogyan lehet kiépíteni, fenntartani és felhasználni az egyedi internetképességeket, amelyekkel az internetes gazdaságban versenyelőnyre tehet szert a vállalat.
Tapasztalataink alapján az alábbi megközelítést javasoljuk az e-beszerzési stratégia és taktika összehangolására a megtakarítások realizálására.
Az egyedi internetképességek / e-business erőforrások feltétele a beszállítói lánc menedzselésében a komplexitás csökkentése és ezáltal a stratégiai előny megszerzése.
A komplexitás fölötti „uralom” megszerzése az információs fölény megszerzését is jelenti, amelynek segítségével a beszerzők gyorsítani tudják a piaci versenyt, rövidíteni az üzleti ciklusokat, szemben a beszállítók monopolizáló és üzleti cikluslassító (ezáltal árfelhajtó) szándékukkal. Az elektronikus beszerzési rendszer bevezetése ezáltal nemcsak rövid távú (bevezetéskori) árcsökkenést eredményez, hanem hosszú távon a termékek összehasonlíthatóvá tételével, a piaci transzparencia növelésével a beszállítókat folyamatos innovációra, hatékonyságnövelésre ösztönzi. Ez pedig az adott technológiai színvonal folyamatos emelésére és végső soron az árak csökkentésére ösztönzi a beszállítókat anélkül, hogy veszélybe kerülne üzleti eredményességük.
A stratégiától a taktikáig vezető úton a második lépés a Click&Mortar (Klikk és Habarcs) összetevők azonosítása. A „Click” az internetes, míg a „Mortar” a hagyományos üzleti folyamatokat jelenti.
- Mortar típusú folyamatok: Olyan folyamatok, ahol az eredmény a befektetett erőforrásoktól függ, azaz a termelés vagy az eredmény növelését csak a ráfordítások növelésével tudjuk fokozni. A rendszerre a csökkenő volumenhozadék elve érvényesül.
-
Click típusú folyamatok esetében a hálózati hatás érvényesül, azaz a kibocsátás skálafüggetlen az erőforrásoktól. Erre építenek a tisztán intenetes vállalkozások, mint a Google, amazon.com stb. A rendszerre a növekvő volumenhozadék elve érvényesül.
Minden cégnél megtalálhatóak az „újgazdaságra” jellemző „Click” típusú folyamatok. Általuk leggyakrabban az adminisztrációt és a kommunikációt lehet hatékonnyá és skálafüggetlenné tenni.
Például az elektronikus aukciók a tárgyalási folyamatot teszik skálafüggetlenné, ugyanis a tárgyalás költsége és az időráfordítás nem függ a meghívott beszállítók, illetve a tárgyalási fordulók számától. Ezáltal a (beszerzési) piac a költségek növekedése nélkül szélesíthető ki.
A beszerzési folyamatok teljes körű támogatására több szolgáltatás létezik, amelyek a www.marketline.hu alatt érhetők el. A szolgáltatások lényege, hogy integrálják mind a beszerzési igényeket, mind a szállítói kínálatot, kihasználva az internetképességeket. A vevői és szállítói rendszerek közötti kapcsolatot egyszer kell kiépíteni (akár a rendelési, akár az e-számla területeken), és nem minden vevőnek valamennyi szállítójával, illetve valamennyi szállítónak valamennyi vevőjével. Az így kialakult struktúra hatékonyan tudja kihasználni a méretgazdaságosság (economy of scale) nyújtotta előnyöket és kedvező a csatlakozott vállalatoknak.
Adaptív folyamatok – a piacterek integrációja
Az elektronikus beszerzés vagy e-business egyfajta rendszerintegrációs módszertan.
1. Az első időkben a folyamatokat teljesen leszabályozták és „merev” work-flow-ba foglalták. A rendszerekben az adatok és a folyamatok szorosan egymásra épültek. Ezek a rendszerek voltak az első legacy vagy ERP-rendszerek.
2. A rendszerek közötti integráció megteremtésére különböző middleware rendszereket építettek ki, amelyek összekapcsolták a különböző rendszereket, szabványos interfészek definiálásával.
3. Adaptív rendszerek esetében a folyamatok és az adatok teljes körű flexibilitása valósítható meg, ahol a rendszerelemek mint szolgáltató központok jelennek meg.
A kialakítandó szállítói vagy elektronikus beszerzési rendszerekre legmegfelelőbb architektúra az adaptív Szolgáltatás Orientált Architektúra megközelítés (Service Oriented Architecture, SOA), ugyanis a szállítók vagy a cégcsoport egyes rendszerei heterogén informatikai környezetben működnek. Az internet-képességek pedig csak akkor használhatók ki, ha a rendszerintegrációt skálafüggetlen módon valósítjuk meg. Különösen igaz ez a nemzetközi e-beszerzésre.
Nemzetközi kapcsolódás
Nemcsak a hazai piacon, hanem a nemzetközi e-beszerzésbe is egyszerűen bekapcsolódhatunk, ugyanis 11 ország és partner részvételével a T-Online része az Egységes Európai Piactéri rendszernek (Single European e-Marketplace, SEEM). Erre az infrastrukturális és szerződéses háttérre további szolgáltatásokat tudunk építeni, hogy a Marketline küldetését, az internetes kultúra elterjesztését és az Információs társadalom kiépítését elérjük. A SEEMS-csatlakozás a termelők számára szolgáltatásaik EU-integrációját segíti elő, amellyel megvalósíthatók a kereskedelem méretgazdaságossági előnyei.
A projekt T-Online szerinti vízióját jól szemlélteti a fenti ábra, amelyben az T-Online képességek és a SEEMS célok közti kapcsolatok és azok megvalósítását mutatjuk be. (A szerk. megjegyzése: Az ábrát sajnos nem tudtam átvenni.)
Információ-szolgáltatás
Az elektronikus kommunikáció már a KKV-szektorban is elindult, azonban jelenleg e-mail formában zajlik, amely ugyan több üzletfél elérését teszi lehetővé, de a sokfajta kommunikációs formátum protokoll miatt az e-mail egyre kezelhetetlenebbé válik. A Marketline mint mediátor, a kommunikációhoz szükséges csatornák számosságát csökkenti, ezáltal megnyitva az utat a KKV-szegmensben tevékenykedő nagyszámú résztvevő bekapcsolására.
Versenyképesség
A SEEM szolgáltatásaival kibővült portfólió többlépcsős hatásmechanizmuson keresztül fokozza a csatlakozó KKV-k versenyképességét. A belső folyamatok elektronizálása csökkenti az adminisztráció idejét és költségét. A cég jellemzőit a vezetőség számára átláthatóbbá, naprakészebbé teszi.
Fenntartható fejlődés
A számos szolgáltatás egymáshoz integráltan vehető igénybe, melyből több előny is származik. Szabványos felületeken keresztül lehet az eladási és a vásárlási oldalon is részt venni. Aki egyik szerepben kerül be a piactérre, az könnyen megismeri mindkét oldalt annyira, hogy természetes igényként fogalmazódjon meg benne a másik szerepkörbeli fellépés is. Így a KKV-k nem csak (a legvalószínűbb) piackeresési céllal fognak belépni, hanem könnyen továbblépnek majd a beszállítókeresés irányába is, míg végül a KKV-k igazi beszerzési hálója alakul majd ki. E folyamat során a kiindulási zárt piactér felhasználói szempontból továbbfejlődik, mindenki előtt nyitva lesz a beszállítói és a vásárlói oldal is.
Regionális szerveződés elősegítése
A regionális szerveződés előnyeként gyorsan kiépül az induló alapháló, ami a régiók összekötése, az igények és a képességek széles körű elosztása révén tud majd igazi hálózattá válni. A hálózat kiteljesedése különösen nagy versenyelőnyt, fejlődési lehetőséget jelenthet az olyan KKV-knak, akik elmaradott régiókban próbálnak boldogulni. A hátrányos helyzetű régiók felzárkózási lehetőséget kapnak, hiszen a megnyíló piacoknak, és ezáltal a KKV-k fellendülő gazdasági helyzetének köszönhetően az elmaradott régiók munkanélküliségi aránya is javulhat.
Technológiai konvergencia
A szabványos megoldásoknak és az egységes interfészeknek köszönhetően a szolgáltatások hozadékaként kialakul a technológiák konvergenciája, hiszen az ügyfeleknél működtetett, egymástól eltérő ERP, számlázási vagy adatgyűjtési rendszerek a SEEM-en keresztül kommunikálni tudnak egymással egyetlen, nagy metarendszerként.
Az M-gazdaság alapja
További fejlődési lehetőséget jelent a szabványosított platformon működtetett adat- és szolgáltatástömeg exportálása mobil eszközökre. A mobilitásból származó versenyelőny a vállalati fejlődés széles spektrumán használható fel.
E-government
Az egységes alap jó kiindulási pontot jelent ahhoz is, hogy a KKV-knak a kormányzat felé fennálló kötelezettségei (különböző bevallások, igazolások stb.) könnyen kielégíthetőek legyenek, amennyiben az e-government szolgáltatások ezeket majd lehetővé teszik (pl. on-line adóbevallás).
|