Szabó-Logistic Center - A logisztikai szakma oldala kezdő, kész és majdnem kész logisztikusoknak
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A honlapgazdáról
 
Logisztika
 
Társtudományok
 
Logisztikai értelmező szótár
 
Marketing
A marketingről már rengeteg különféle definíció született 1905-ös első említése óta. Íme néhány változat:
 
" Marketing: piackutatáson alapuló, piacközpontú termelési és értékseítséi koncepció. Célja a piachoz való alkalmazkodás, ill. a piac befolyásolása a vállalat saját érdekeinek megfelelően. A marketingszemlélet befolyásolja és elősegíti a vállalat tervezésének, szervezetének, működésének irányítását és összehangolását, az elemző és kutatási tevékenységet.
 
Technikai szempontból a marketing azon eszközöknek az összessége, amelyekkel a vállalat - felismerve, vagy előrelátva a fogyasztók és a piac igényeit - meghatározza és megvalósítja azt a tevékenységet, amelynek végső célja a termékek és szolgáltatások értékesítése. Ebbe a körbe tartozik a marketingtervek kialakítása és elmezése, akcióprogramok összeállítása, lebonyolítása, és az előbbiek végrehajtásához szükséges eszközök biztosítása is (ld. marketingeszközök)."
 
                                 Forrás: Marketing - reklám - Ötnyelvű értelmező szótár; Képzőművészeti Kiadó, 1989, 174 o. 
 
 
"A marketing vállalati kategória, amely a piac prioritását biztosító szemléletmód és magatartásforma, valamint az ezeket érvényre juttató tevékenységegyüttes szintéziseként értelmezhető. A marketingben két cselekvésmozzanat ötvöződik: a piaci lehetőségek időben történő (a konkurrenciánál gyorsabb) fel- és megismerése, valamint a piaci esélyek kihasználása az eszközök, erők koordinált alkalmazása révén.  ... A marketing a gazdaság terméke, amely a túlkínálat talaján a megfelelő profit elérése céljából fejlődött ki."
 
                              Forrás: Sándor Imre: Marketingkommunikáció, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1987, 28-29 o.
 

Társadalomorientált marketingkoncepció:

 

Célja: a célpiacok igényeinek, szükségleteinek és érdekeinek a versenytársakénál hatékonyabb kielégítése oly módon, hogy a cég nyereséget termeljen és eközben megőrizze, ill. bővítse a fogyasztó és a társadalom jólétét.

 

A marketingkoncepció középpontja a vevő, aki ellenőrző funkcióban áll a koncepció közepén, míg a marketing e cél megvalósulása érdekében a szervezet többi egységét (emberi erőforrások, termelés, pénzügy) integrálja.

 

A mai marketinggondolkodás trendjei:

 

  • Növekvő hangsúly a minőségen, az értéken, a vevő elégedettségén
  • Nagyobb súly a kapcsolatteremtésen és a vevő megtartásán
  • Növekvő súly az üzletági folyamatok menedzselésére és a funkciók összehangolására
  • Növekvő súly a globális gondolkodáson és a helyi lokális piac tervezésén
  • Növekvő súly a stratégiai szövetségek éshálózatok kiépítésén
  • Növekvő súly a direkt és az on-line markeigen
  • Nagyobb súly a szolgáltatások marketingjén
  • Nagyobb hangsúly a csúcstechnológiával rendelkező iparágakon
  • Nagyobb hangsúly az etikus marketingmagatartáson

 

Marketingkoncepció:

 

az az üzletpolitika, amelyszerint a szervezeti célok elérésének kulcsa a célpiacok szükségleteinek és igényeinek meghatározása, és a konkurrenciánál hatékonyabb kielégítése.

 

 

Pillérei: célpiac, vevőszükségletek, integrált marketing, nyereségesség

 

Kiinduló pont - Célpiac

 

Fókusz - Vevőszükségletek         

 

Eszköz - Profit a vevő elégedettségén keresztül          

 

Végcél - Integrált marketing

 

 

 

 

Döntő a célpiac helyes meghatározása (piackutatási módszerek – desk field, stb.) A célpiacon szereplő vevők szükségleteit helyesen kell értelmezni, a vevő szempontjából kell meghatározni (piackutatási módszerek – személyes megkérdezés, kérdőívek, stb. + pszichológiai ismeretek – vevők rejtett szükségleteire is hatni kell!).

 

Vevők szükségleteinek öt szintje:

 

  • Megfogalmazott szükségletek
  • Valós szükségletek
  • Meghatározatlan szükségletek
  • Örömszerző szükségletek
  • Titkolt szükségletek

Kreatív marketing: nem a szükségletre keres kielégítő megoldást, hanem felfedezi a megoldást és felkínálja azt a vevőnek oly módon, hogy azt a vevő lelkesedve elfogadja  - nem a piacot szolgálja, hanem piacot teremt.

 

Piaci cél: a vevők megtartása, vagyis a vevői elégedettség magas szinten tartása, mivel a meglévő vevőt sokkal egyszerűbb (gazdaságosabb) megtartani, mint egy újat megszerezni (+ a "suttogó propaganda" hatása sem lebecsülendő!). (Szerk. megjegyzése: Philip Kotler ezt már tudja, meg azok is, akik hallgatnak rá, a magyar cégeknek viszont ez többnyire még nem jutott a fülükbe!!!) Az elégedett vevő:

 

  • Hosszabb ideig marad lojális
  • Többet vásárol, amint a vállalat új terméket vezet be, vagy fejleszti a meglévőket
  • Kedvezően nyilatkozik a vállalatról és termékeiről
  • Kevésbé figyel a konkurrencia termékeire és reklámjaira és kevésbé érzékeny az árra
  • Termék/szolgáltatás ötleteket ajánl fel a vállalatnak
  • Kiszolgálása kevesebbe kerül, mint egy új vevőé, mert az ügyletek rutinszerűvé válnak

 

Fontos a vevői elégedettség rendszeres mérése. Eszközei: elégedettségi kérdőívek, javaslati ívek, vevői forró drótok – panaszok meghallgatása, azokra konstruktív és gyors válaszreakciók adása.

 

Integrált marketing: a marketing eszközeinek és módszereinek tudatos alkalmazása a szervezet minden szintjén. Ehhez a dolgozók megfelelő képzése és motiválása elengedhetetlenül szükséges (együttműködés és koordináció).

 

Az intergált marketing alkalmazásának akadályai:

  • Szervezeti ellenállás (szervezeti egységek féltik vezető szerepüket a marketinggel szemben)
  • Lassú tanulás
  • Gyors felejtés
Forrás: Philip Kotler: Marketingmenedzsment
 
A szerk. megjegyzése:
 
Nem akarom, mivel nem is tudnám a marketingdefiníciók sokféleségét itt megjeleníteni, de nincs is rá szükség. Az előbbiekben ismertetett három meghatározásból is kitűnik, hogy a marketing definíciója pontosan ugyanolyan fejlődésen ment keresztül, mint maga a marketing: minden definíció árulkodik arról a korról és marketingfelfogásról, amelyben született. Mivel a mai irányzathoz a Kotler-féle megfogalmazás áll közelebb, így ezt tárgyaltam bővebben.
Egy biztos, bármely korban is született a marketing meghatározása, a marketing alapvetően a vállalat nyereségorientációjának megjelenítője volt, vagyis az alapvető célja a cég nyereségességének biztosítása volt és maradt. (Hogy ezt termék-, termelés-, piac-, vagy vevőközpontúan tette-e, az már a különböző piaci korszakok függvénye volt.)
 
A marketing és a logisztika kapcsolata:
 
"Az a mód, ahogyan a vállalkozás vezetése elosztja az (általában szűkösen rendelkezésre álló) erőforrásokat a marketing-mix elemei között, gyakorlatilag determinálja a piaci részesedést és a jüövedelmezőséget. ... A vállalatok egyik fő stratégiai célja lehet tehát a források elosztása a marketing-mix és a logisztika elemei között olyan módszer szerint, amely a legnagyobb (és hosszú távú) megtakarítást eredményezi."
 
                                         Forrás: dr. Szegedi - dr. Prezenszki: Logisztikamenedzsment Kossuth Kiadó, 2003, 35 o.
 
A fenti kiindulópont szerint a marketing és a logisztika kapcsolata egyrészt kézenfekvő, másrészt a marketingeszközök talán legismertebbikéből, a 4P marketing-mix modellből indul ki, sorra véve valamennyi "P" és a logisztika kapcsolatát. Ezek:
 
Product - Termék:
 
Ebben a kapcsolatban elsősorban a termék fejlesztéséből kiindulva magyarázzák a szerzők az összefüggést. A K+F alapvető marketingigény. Nem mindegy azonban, hogy ténylegesen új terméket fejlesztünk ki, vagy a meglévő tulajdonságait finomítjuk, módosítjuk. Az utóbbi esetben ui. elsősorban termékcsaládokat hozhatunk létre, amelynek tagjai többnyire ugyanannak a piaci szegmensnek az igényeit próbálják meg lefedni, vagyis a piacot magunk daraboljuk fel kisebb, kevésbé jövedelmező részekre, vagyis a saját termékeinket versenyeztetjük meg más saját termékeinkkel (pl. a Fanta egyre szélesedő ízválasztéka). Mindez viszont megnöveli a logisztikai költségeket, ezen belül is pl. a készlettartás költségeit, hiszen minden fajta terméktípusból kell biztonsági készletet tartanunk az elosztási csatornában. Túlzott logisztikai költségek esetén érdemes profiltisztítást végezni.
 
Price - Ár:
 
Az ár befolyásolja a vásárlási szokásokat és a keresletet, így a logisztikai rendszert is tudni kell majd ehhez igazítani. Gondoljunk csak bele, mi történik, ha egy jelentősebb árcsökkentési akcióval extrém módon feltornázzuk a keresletet. Ha mindez a logisztikai rendszerben nincs jól előkészítve, nem biztos, hogy képesek leszünk lépést tartani a felkorbácsolt igényekkel (elégtelen mennyiségű készlet, elégtelen mértékű gyártókapacitás, nem elég gyors készletpótlás).
Ugyanakkor a kölcsönhatás a másik irányban, visszafelé is érvényes: az értékesítési csatorna (Place) megválasztása nagyban befolyásolja a megszabható árat.
 
Promotion - Ösztönzés:
 
A "promotion" szó szerinti fordítása az ösztönzés, amelynek legismertebb eszközei a reklám, ill. a személyes eladás (amelynek szép mesterségét manapság leginkább az ügynökök, és a "multilevelmarketingesek" gyakorolják). Sajnos a reklámköltségek és az értékesítés volumenének növekedése között nincs egzakt módon mérhető összefüggés, a kapcsolat azonban egyértelműen kimutatható. Egy bizonyos szint után azonban a reklám-, ill. az ügynökhálózat költségeinek emelkedése már nem biztosít olyan mértékű értékesítésnövekedést, amely indokolttá tenné ezeket a kiadásokat. Így különösen vigyázni kell arra is, hogy a másik irányból nézve a megnövekedett értékesítési volumen is okozhat promóciósköltség-növekedést (tekintve, hogy több vevő esetenként több ügynököt igényel), azonban könnyen előfordulhat, hogy a promóciós költségeknél gyorsabb ütemben fognak nőni logisztikai költségeink.
 
Place - értékesítési (elosztási) csatornák:
 
A szerzők szerint ez a legkézenfekvőbb kapcsolódási pontja a logisztikának és a marketingenek, mivel szerintük "az elosztási csatornák költségei az adott piaci szereplő(k) vevőkiszolgálásra költött kiadásait jelentik, így azok felfoghatók a logisztikai rendszer outputjaként is." Vagyis "a vevőkiszolgálás az érintkezési felület a logisztika és a marketing között."  Mindezek mellett a szerzők arra is felhívják a figyelmet, hogy "jóllehet a vevőkiszolgálás a logisztikai rendszer 'terméke', a vevői megelégedettség mégis csak akkor jelentkezik, ha a vállalat megfelelően alkalmazza a marketing-mix valamennyi elemét."
 
A szerkesztő konklúziója:
 
a fentiekből jól látható a marketing és a logisztika szoros kapcsolata és összefüggése, mégis sajnos találkoztam már az ebből az okfejtésből levezetett téves következtetéssel. Különösen az értékesítési csatornára vonatkozó kitételek alapján előfordult már olyan a praxisomban, hogy valaki nemes egyszerűséggel a logisztikát a 4P  elosztási csatornájával azonosította, így a logisztikát a marketing egy részterületeként határozta meg. Ez már csak a logisztika interdiszciplinaritása miatt is megkérdőjelezendő nézet, hiszen nemcsak a marketing elemeit, eszközeit használja fel. Valóban közös vonásuk, hogy mindkét tudományterület a cég egészét kell, hogy behálózza, majdnem minden folyamatban jelen kell, hogy legyen, és mindkettő a cég nyereségességének maximalizálására törekszik az erőforrások optimalizálása mellett. Még az sem vonható kétségbe, hogy a marketing által meghatározott célok elérése érdekében lehet és kell a logisztikát alkalmazni, vagyis a logisztika mint önálló gazdasági szakterület életre hívása iránti igényt alapvetően a marketing táplálta - a polgári életben. Katonai vonatkozásban azonban a legkevésbé sem állítható, hogy a logisztika kialakulását bármiféle marketingszempontok vezérelték volna. Ott a katonai stratégia volt az irányadó, a polgári életben pedig a marketing adott a logisztika (és a cég többi területe számára) megvalósítandó stratégiát.
 
A fenti mű szerzői is csak azt állítják, hogy a vevőkiszolgálás az a pont, amely a marketingben és a logisztikában is megtalálható mint közös pont, mint érintkezési felület. Ez az a terület, ahol egy cég versenyelőnyt biztosíthat magának, ezért is különösen fontos a logisztikával már a marketingcélok és a stratégia kialakítása során kiemelten foglalkozni. Mindebből azonban azt a következtetést levonni, hogy a logisztika csupán a marketing egy "almenüpontja" lenne, súlyos tévedésnek tartom.
 
A fenti okfejtés nyomán talán már érthetőbb, miért is áll hozzám személy szerint közelebb prof. Dr. Knoll Imre megközelítése a marketing és a logisztika kapcsolatáról:
 
"...A marketing elsődleges funkciója a fogyasztói igények megkeresése, felkeltése és egy termelő, kereskedő válallat felé történő előrejelzése, míg a logisztika, ezeket is figyelembe véve állítja össze az ellátási folyamatokat,... íly módon támogatva a marketing célok elérését." Mindebből logikusan következik a két terület evidens együttműködésének szükségessége, hiszen pl. az értékesítési terület nem is tudná enélkül működési céljait maradéktalanul teljesíteni.
 
A marketing és a logisztika alapvető kapcsolódási pontja tehát az értékesítés (és nem egyszerűen az értékesítési csatornák), amely kapcsolódásnak személy szerint két fő aspektusát szeretném kiemelni, mert szerintem ezek a legfontosabbak, ill. ezek tükrözik leginkább a két terület kölcsönösségi-kölcsönhatásbeli viszonyát:
 
  1. Knoll professzor szerint - s ezzel a magam részéről maradéktalanul egyetértek - az értékesítési döntéseknél a marketingszempontokon kívül figyelembe kell venni, hogy egy meghatározott kiszolgálási színvonal eléréséhez, ill. folyamatos megtartásához mekkora költségek kapcsolódnak, vagyis bár az értékesítés szinte minden cégnél a marketing égisze alatt működik, a logisztika és szolgáltatásainak előzetes "megfontolása" szükséges. Ezzel a professzor újólag arra hívja fel a figyelmet, hogy bár a logisztika alapvetően kiszolgáló terület egy vállalat működésében, mégis a cég majd' minden területét érinti, ezért a logisztikai szakemberek bevonása a társterületek működtetésébe, a működés megtervezésébe, ill. az eredmények felmérésébe, azok ellenőrzésébe, a szükséges módosítások, új eljárások bevezetésébe elengedhetetlen. (Gyakorlati logisztikusként viszont senkit sem szeretnék illúziókba ringatni: amennyiben a felső vezetés részéről nincs meg a jól kommunikált és egyértelműen deklarált elvárás a logisztikai szakemberek bevonásának szükségességére, minden logisztikus kösse fel jól azt a bizonyos textilt, mert minden érdekérvényesítő képességére szüksége lesz, hogy egyáltalán a jelenléte szükségességét kiharcolja!)
  2. A logisztika és az értékesítés kapcsolata azonban a másik irányban is evidens módon kell, hogy működjön: ez a közös halmaz pedig a prognózisok, előrejelzések területe. Már több szerző is leírta, s a magam tapasztalatából csakis megerősíteni tudom: a logisztikai tevékenység alfája, a kályha, ahonnan el kell indulnunk, a pontos, hangsúlyozom, pontos (nem darabra pontos, de egy kb. +-5% eltéréssel meghatározott) előrejelzés (legalább egy évre előre). A dolog logikus, hiszen erre a vevői előrejelzésre tudunk aztán később gyártási és szállítási, valamint raktárkapacitást, alapanyagigényt, munkaerőszükségletet, műszakbeosztást, stb. tervezni, az árbevételről már nem is beszélve. Ennek alapján alkudozik a logisztikus, a beszerző és az értékesítő árakról, mennyiségekről. Talán ezek után világos, hogy ha rossz előrejelzésre bazírozunk, akkor évközben hamar működésképtelenné tehetjük a gyártást - vagy az elégtelen gyártáskapacitás, vagy a raktárkészletek feléhalmozódása, vagy épp ellenkezőleg, azok hiánya okán. (Gyakorlati logisztikusként ezen a téren sem szeretnék senkit illúziókba kergetni: találkoztam már olyan értékesítővel, aki azt mondta, képtelenek a vevőből egy valamire való, legalább viszonylag korrektnek mondható előrejelzést kicsikarni, ugyanis le sem ülnek vele tárgyalni. Az ok: ha tárgyalnának, és új szerződést kötnének, akkor félő, hogy az eddigieknél rosszabb feltételek szerint kellene továbbdolgozniuk, mert a vevő van jobb tárgyalási pozícióban. Persze az ellenkezőjére is láttam példát: a vevő tudatában volt annak, hogy ő is csak akkor tud a piaci igényeknek megfelelő mennyiségű és megfelelő időben legyártott terméket előállítani, ha normális előrejelzést ad, és attól évközben csak minimálisan tér el az előre kialkudott biztonsági készletek terhére, s mindezek után minden év elején meg is köszönte beszállítóinak az egész előző évi együttműködést. Szóval a dolog nem lehetetlen, csak mindkét félnek tudatában kell lennie, hogy egy csónakban eveznek.)
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Aktualitások
 
Ajánló
 
Cikkek, tanulmányok
 
Linkgyűjtemény
 
Kapcsolódó linkek
 
Ez + az
 
Kapcsolat
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak