Térségi logisztika
Nem is olyan régen elindítottam egy új klubot, aminekezt a nevet adtam: térségi logisztika. Tettem mindezt azért, mert vélhetően nem minden az ún. Központi Régióban koncentrálódik és/vagy dől el.
Aki érdeklődik, s netán taggá szeretne válni annak itt kell regisztrálnia: térségi logisztika |
1 (2008.12.08.) |
Erőforrás- és tőkekoncentráció az EU-ban
Az első hozzászólás nem is tőlem érkezett, hanem MacLoad kollégától, de valamiért a vendégkönyvbe írta, így most adok neki egy fórumot:
"A Híreknél az utolsó bejegyzés szerintem eléggé aggasztó, mármint hogy egyesítenék a Scania és a Man céget. Szerintem így hatalmas méretű monopolium jönne létre, ami ártana a gazdaságnak (sőt még az EU versenyügyekért felelős bizottsága is ellenezné). Mindegy, ez csak az én véleményem volt."
Erre reakcióként a következőket tudom írni:
- Bár ez nem szorosan Magyarország és a logisztika kapcsolatáról szól, amire végülis létrehoztam a fórumteret, de áttételesen, meg az EU-tagság révén minket is érinthet az ügy.
- Mivel éveket dolgoztam az autóiparban, láttam már néhány ehhez hasonló fúziót, és egyéb bújtatott együttműködést (gondoljunk a GM-Opel európai jelenlétére, és hogy a Fiattal közös volt a képviselet is Magyarországon, bár a részvénytöbbség nem volt a GM-é, de meghatározó volt a befolyása). Azt kell mondjam, hogy ha logisztikusként nézem az ügyet, ez egy roppant logikus lépés lenne. Egyrészt a két cégben a Volkswagennek meghatározó befolyása van a részvénytulajdon révén, másrészt mind költséghatékonyság, mind logisztikai szempontból nagyon sokat nyerne vele mind a két cég. Azt hiszem, ez könnyen belátható. Az már más tészta, hogy versenyjogilag ez hogy veszi ki magát. Azt kell mondjam azonban, hogy ha az EU akart volna, akkor már abban a pillanatban bele kellett volna, hogy lépjen az ügybe, amikor ugyanaz a társaság (VW) meghatározó befolyást szerzett a két, jogilag külön álló cégben, mert ennek révén már akkor is ugyanakkora piaci részesedés összpontosult egy kézben. Tehát szerintem korántsem egyértelmű, hogy az Eu ebbe bele fog szólni.
- Az, hogy a gazdaságnak ártana, megint nem egyértelmű. Sok mindenen múlik. (Gondolj bele, a Microsoftnak is van a személyi számítógépek operációs rendszereinek piacán elég meghatározó részesedése, ez mégsem gátolta meg abban, hogy folyamatosan és az ügyfelek kedvére fejlesszen.) Szerintem ez sem a gazdaságnak, hanem inkább közvetlenül a versenynek ártana. Hogy aztán ennek milyen áttételes hatásai lennének a gazdaságra, azt most még nehéz lenne megjósolni.
Üdv:
Himer Csilla |
2 (2007.11.01.) |
Logisztikai folyamatok keresztrugalmasságának elve
Kedves Látogatók, Kollégák, leendő Kollégák!
Nemrég kaptam egy kérdést a logisztikai folyamatok keresztrugalmasságának elvével és gyakorlatával kapcsolatban. Meg kell mondjam, nem nagyon kényeztettek el az általam ismert irodalmak anyaggal. (Nekem magamnak van ugyan elképzelésem a józan paraszti ész alapján, de azért szeretnék biztosra menni.) Így arra gondoltam, közkinccsé teszem a kérdést, és várok itt a fórumon minden hozzászólót, aki érdemben tud a témáról értekezni (akárcsak szakirodalom ajánlásával is)!
Minden segítséget előre is köszönök!
Üdv:
Himer Csilla |
3 (2007.04.21.) |
Mi az ami konkrétan hiányzik az oldalról???
Kedves leendő és már aktív Kollégák!
Lassacskán töltődik az oldal információkkal, és remélehetőleg hasznos tudásanyaggal. Mint a beköszöntőben és az oldalhoz tartozó útmutatóban is írtam, szeretném az itt szereplő infromációkkal elsősorban a főiskolai, egyetemi hallgatók, és a gyakorlati szakemberek dolgát megkönnyíteni. Ezért fogadok hálásan minden olyan kérést, kérdést, ami a honlap tartalmára vonatkozik: milyen szócikkek kerüljenek be még a szótárba, milyen gyakorlati problémák megoldásában várnak esetleg segítséget, miről olvasnának még szívesen tanulmányokat, stb.
Ebben a fórumban tehát ennek a témának adnék helyt. (Bár igazság szerint ennek külön fórumot és nem a meglévőn belül új témát akartam indítani, de ez a G-Portal webmestere szerint nem lehetséges.)
Támogató részvételüket/részvételeteket előre is köszönöm:
Himer Csilla |
3 (2006.07.31.) |
Magyarország mint közép-európai logisztikai közpon Kedves Kollégák,
egyre többet hallani arról, hogy Magyarország szerencsés földrajzi fekvése okán Európa logisztikai központja lehetne, ha erre némi gyakorlatban is érzékelhető kormányzati hajlandóság is mutatkozna (nemcsak a szavak szintjén) és időben lépnénk a szükséges fejlesztések terén. Ezzel kapcsolatban én személy szerint nemcsak a szükséges fejlesztéseket, hanem az egységes és országos koncepciót is hiányolom kormányzati oldalról. Valami ugyan megindult, de az is inkább a szakmai szervezetek kezdeményezésére (ld. az MLE-elnök Doór Zoltán megbeszélései az illetékes államtitkárral, ill. az MLBKT szervezésében lebonyolított road-show). Ezek a szervezetek rendelkeznek egységesnek mondható, és kidolgozott koncepcióval, csak az nem világos még számomra, hogy ebből mi kerül(t) be a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe. Érlelődik bennem a gyanú, hogy jó magyar szokás szerint addig vitatkozunk róla, amíg aktualitását veszíti az ügy. Jelen helyzetben hajlok arra, amit Mondovics János ismertetett egy cikkében, ő egy harmadéves egyetemi hallgató ironikus, de nem minden alapot nélkölöző megállapításaként adta közre: "A Kárpát-medence még ma is legmeghatározóbb logisztikusa Árpád fejedelem volt." A XXI. században ezt azért már illene meghaladnunk...
A másik elgondolkodtató vélemény ezzel kapcsolatban számomra prof. dr. Erdősi Ferenc szájából hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának "Logisztika, Regionalitás, Versenyképesség" címmel megrendezett vitafórumán. Mivel Magyarország egész közlekedési rendszere Budapest-központú, és a regionalitás, ill. a kooperáció valamiért nem tudnak meggyökeresedni a magyar köztudatban, el kell gondolkodnunk rajta, hogy Magyarországot, vagy inkább Budapestet kellene-e európai logisztikai központtá fejleszteni. Lehet, hogy tényleg több értelme volna Budapestet és környékét továbbfejleszteni, és a többi logisztikai központot az országhatárok mentén körkörösen telepíteni, ezzel is elősegítve a hídfő szerepet (gondolok itt elsősorban Románia irányára, hiszen a következő Unióba belépő ország ez lesz, Ukrajnára, mint "belépőre" a FÁK-országokhoz, Horvátországra, amely előbb-utóbb szintén uniós tagállam lesz, viszont már most van tengeri kijárata, ill. Szlovákiára, amely ország lényegesen előrébb jár logisztikai fejlesztések terén, így az ő rendszerükhöz "kapcsolódni" regionális szinten lehet, hogy szintén érdemes lenne)
Tisztelt Kollégák, érdekelne a véleményük, kérem osszák meg velem/velünk!
Üdvözlettel:
Himer Csilla |
4 (2006.04.10.) |
Nemzeti Fejlesztési Terv és a logisztika
Kedves Kollégák,
egy másik fórumtéma (Magyarország mint közép-európai logisztikai központ) kapcsán már esett szó a II. NFT-ről. Elméletileg ennek most zajlik a társadalmi vitája.(???) Hozzám személy szerint ennek nem érnek el a hullámai, úgyhogy megkérek minden kedves Kollégát, akinek van ezzel kapcsolatban bármiféle infója, legyen kedves, ossza meg velünk/velem. Engem személy szerint nagyon érdekelne, hogy milyen jövőbeli lehetőségeket jelöl ki a szakmám, és ezzel az én számomra az a terv.
Egyet viszont már most kritikailag szeretnék megjegyezni: ha valamit komolyan társadalmi vitára szeretnének bocsátani, akkor arra időt is kéne hagyni. Hadd csócsálja meg a szakmai társadalom az egészet, amit nem tud megemészteni, azt köpje vissza átdolgozásra, az átdolgozott verziót pedig újból mutassák be, legalább egy bólintás vagy fejrázás lehetőségének erejéig. Mindebből egyenesen következik, hogy kb. másfél évvel ezelőtt kellett volna ott tartanunk, hogy társadalmi vita, nem pedig most, amikor még egy választással is terhelt a közélet...
Üdv:
Himer Csilla
|
1 (2006.03.16.) |
|