Szabó-Logistic Center - A logisztikai szakma oldala kezdő, kész és majdnem kész logisztikusoknak
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A honlapgazdáról
 
Logisztika
 
Társtudományok
 
Logisztikai értelmező szótár
 
Fórumok
Fórumok : Magyarország és a logisztika : Magyarország mint közép-európai logisztikai közpon Fórumok: 
Témaindító hozzászólás
levidzsi

2006.01.12. 21:44 -
Kedves Kollégák,

egyre többet hallani arról, hogy Magyarország szerencsés földrajzi fekvése okán Európa logisztikai központja lehetne, ha erre némi gyakorlatban is érzékelhető kormányzati hajlandóság is mutatkozna (nemcsak a szavak szintjén) és időben lépnénk a szükséges fejlesztések terén. Ezzel kapcsolatban én személy szerint nemcsak a szükséges fejlesztéseket, hanem az egységes és országos koncepciót is hiányolom kormányzati oldalról. Valami ugyan megindult, de az is inkább a szakmai szervezetek kezdeményezésére (ld. az MLE-elnök Doór Zoltán megbeszélései az illetékes államtitkárral, ill. az MLBKT szervezésében lebonyolított road-show). Ezek a szervezetek rendelkeznek egységesnek mondható, és kidolgozott koncepcióval, csak az nem világos még számomra, hogy ebből mi kerül(t) be a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe. Érlelődik bennem a gyanú, hogy jó magyar szokás szerint addig vitatkozunk róla, amíg aktualitását veszíti az ügy. Jelen helyzetben hajlok arra, amit Mondovics János ismertetett egy cikkében, ő egy harmadéves egyetemi hallgató ironikus, de nem minden alapot nélkölöző megállapításaként adta közre: "A Kárpát-medence még ma is legmeghatározóbb logisztikusa Árpád fejedelem volt." A XXI. században ezt azért már illene meghaladnunk...

A másik elgondolkodtató vélemény ezzel kapcsolatban számomra prof. dr. Erdősi Ferenc szájából hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának "Logisztika, Regionalitás, Versenyképesség" címmel megrendezett vitafórumán. Mivel Magyarország egész közlekedési rendszere Budapest-központú, és a regionalitás, ill. a kooperáció valamiért nem tudnak meggyökeresedni a magyar köztudatban, el kell gondolkodnunk rajta, hogy Magyarországot, vagy inkább Budapestet kellene-e európai logisztikai központtá fejleszteni. Lehet, hogy tényleg több értelme volna Budapestet és környékét továbbfejleszteni, és a többi logisztikai központot az országhatárok mentén körkörösen telepíteni, ezzel is elősegítve a hídfő szerepet (gondolok itt elsősorban Románia irányára, hiszen a következő Unióba belépő ország ez lesz, Ukrajnára, mint "belépőre" a FÁK-országokhoz, Horvátországra, amely előbb-utóbb szintén uniós tagállam lesz, viszont már most van tengeri kijárata, ill. Szlovákiára, amely ország lényegesen előrébb jár logisztikai fejlesztések terén, így az ő rendszerükhöz "kapcsolódni" regionális szinten lehet, hogy szintén érdemes lenne) icon_question.gif

Tisztelt Kollégák, érdekelne a véleményük, kérem osszák meg velem/velünk!

Üdvözlettel:

Himer Csilla

[4-1]

levidzsi Előzmény | 2006.04.10. 21:06 - #4

Nemrég olvastam a Világgazdaság 2006. április 5-i számában egy cikket az NFT II-ben kiválasztott, ún. pólusvárosokról, ill. a kiválasztás szempontjairól. Az öt nagyváros szinte kínálta magát, Székesfehérvár a polgármestere nyilatkozata szerint szintén majdhogynem egyértelmű döntés volt. A polgármester szerint Székesfehérvár erőssége a a gazdaság: elsősorban az infromatika, a mechatronika, az autóelektronika és a kapcsolódó kutatások terén mutattak fel kiemelkedő eredményeket, és ezekre építik a pólusprogramot is. mint az előző hozzászólásomból kitűnik, ez számomra is nagyjából egyértelműnek tűnt.
 
Veszprém bejutását két alapvető tényező indokolta, bár az ottani polgármester szerint is erőteljesen lobbizni kellett a bejutásért (tehát ez már korántsem volt annyira evidens mindenki számára). Itt sokat nyomott a latban a város egyetmének magas színvonalú munkája, amely tudományos, kutatási-fejlesztési potenciáljával meghatározó tevékenységet folytat a régióban, és a második legnagyobb egyetem a pécsi után a Dunántúlon. A másik tényező a város kiemelkedő innovációs képessége - mondja a polgármester. Ez már némi magyarázatra szorulna - számomra legalábbis -, de sem a polgármester, sem a cikkíró nem tartja érdemesnek a témában jobban elmélyülni, így maradnak a homályos célzások. A polgármester ui. azokra a nyugat-európai tapasztalatokra hivatkozik, ahol a települések magas színvonalon voltak képesek egy-egy régióban együttműködni, hiszen ezek voltak sikeresek. Ezt a 8-as út fejlesztésével kézenfekvőnek érzi, hiszen az útra "felfűzve" kialakítható a Székesfehérvár, Várpalota, Veszprém, Ajka tengely, amely még további 3-4 város bevonásával lenne kiszélesíthető. (Ez lenne az innováció? Székesfehérvár oldalvizén behajózni?)
 
Valószínűleg én vagyok naív, de azt hittem egy-egy ilyen fejlesztési tervnek arra is jónak kellene lennie, hogy a viszonylag elmaradottabb térségeket felzárkóztassa. Az ország nyugati feléhez képest a keleti ilyen. Tény, hogy a keleti országfélen csak Szegeden, Debrecenben és Miskolcon van egyetem, és vele tudásközpont (vagy legalább annak esélye), ezek a városok viszont amúgy is evidenciaként szerepeltek a fejlesztési tervben. De mi van a keleti középső részekkel? Oda valahogy eddig sem jutott olyan bőségesen az áldásból, mint a Dunántúlra, vagy Pest környékére. Szóval még mindig nem értem, Vagy csak én nem fogom fel, hogy mi is ennek az NFT-nek a valódi célja???

levidzsi Előzmény | 2006.03.16. 22:04 - #3

Nem is tudom, némileg zavarban vagyok. Keller úr tanulmányát ugyanis a "Tanulmányismertetők"-ben szerettem volna kivonatban ismertetni, de azt nem is mertem remélni, hogy a tanulmány szerzője önként és teljes terjedelmében megjelenteti azt az oldalamon. Köszönöm.
 
Ezen kívül azóta már eldöntött tény, hogy mely városok lesznek a II. NFT értelmében logisztikai központok. Ezek: Győr, Pécs, Szeged, Debrecen, Miskolc, Székesfehérvár és Veszprém. Ez nagyjából meg is felel annak a kitételnek, hogy "körkörös" rendszert építsünk ki, és a legtöbb esetben indokoltnak, vagy legalábbis indokolhatónak is érzem a döntést.
Az öt nagyváros valóban elég közel esik a határainkhoz, mivel az ország legnagyobb városai, ezért infrastruktúra szempontjából is relatíve jól el vannak "eresztve", és régióközpontokként talán a régió fejlődésére is pozitív hatást tudnak majd gyakorolni. Székesfehérvár is még talán beilleszthető a sorba, amit a város rendszerváltás óta tapasztalható viszonylag gyors és kevés visszaeséssel tarkított fejlődése is magyarázhat, valamint több ipari parkjának számos üzeme már maga is élénk logisztikai forgalmat generál, viszont a "körkörös"-höz már semmi köze.
Amit viszont végképp nem tudok megemészteni, pedig már néhány hete csócsálom, az Veszprém. De lehet, hogy csak én vagyok itt a szobám négy falának magánya közt alulinformált. Ennyi erővel lehetett volna inkább Gyula, ami a belátható időn belül csatlakozó Romániához való közelsége miatt inkább tűnt volna számomra értelmesnek, és értelmezhetőnek. Vagy ez csak nekem tűnik így?

keller Előzmény | 2006.02.09. 08:36 - #2

 A nemzetközi szakirodalom nem ad egyértelmű definíciót, a térbeli kereteket lefektető logisztikai térség fogalmára. Az alkalmazott értelmezések leginkább a logisztikai tevékenységek koncentrációjával, illetve az áruszállítási/disztribúciós csomópontokkal hozzák összefüggésbe azokat. A logisztikai térségeket azonban ezeken túl további lényeges paraméterek is jellemzik, amelyek meghatározzák a régió jellegét, funkcióját. Annak érdekében, hogy a hazai logisztikai fejlesztési koncepcióban a funkciók területi megosztására vonatkozó kérdések pontosításra kerülhessenek, szükség van a logisztikai térségek többszempontú (multikritériumos) értékelésére, tipizálására, s ennek alapján infrastrukturális hálózatbeli szerepük meghatározására. A következők ennek módszertani hátterére tesznek javaslatot a legújabb nemzetközi tapasztalatokból kiindulva.

 

 

1. Logisztikai térségek jellemzői, értékelési szempontjai

 

A logisztikai térségeket alapvetően négyféle szempont alapján célszerű vizsgálni:

1.      a régió közlekedési-logisztikai infrastrukturális ellátottsága;

2.      a logisztikai szolgáltatások iránti igény a térségben;

3.      a logisztikai szolgáltatások kínálata a térségben;

4.      a régió külső – szabályozási, gazdasági, stb. – környezete.


1.1. Infrastruktúra és hozzáférhetőség/elérhetőség

 

A megfelelő közlekedési-logisztikai infrastruktúra megléte alapvető feltétele a térség azon képességének, hogy áruáramlatokat és disztribúciós feladatokat bonyolítson le. Ezzel kapcsolatban elemezni kell a szárazföldi (vasúti, közúti és vízi) közlekedési hálózatok, a tengeri és légi kikötők, az áruáramlatokat transzformáló terminálok, valamint a logisztikai/ipari parkok régióbeli tulajdonságait. A közlekedési hálózatoknál, azok mennyiségi (hossz, sűrűség) és minőségi (teherbírás, átbocsátó képesség) jellemzőinek feltérképezése mellett, érdemes figyelmet fordítani az útvonalak nemzetközi áruforgalmi folyósokhoz (pl. TEN korridorokhoz) viszonyított pozíciójára, azokhoz való kapcsolataira, továbbá az egyes szállítási módok teljesítményére (tonna, tonnakilométer, kombinált szállítási egység). A tengeri és légi kikötők lényeges jellemzője az árukezelési/átbocsátási kapacitás, amelyet többnyire tonnában, vagy kombinált szállítási egységben fejeznek ki. Ezen túl fontos, hogy a kikötő megfelelő szárazföldi (vasúti, közúti, vízi) közlekedési kapcsolatokkal is rendelkezzen.

 

A terminálokat általában a szerint csoportosítják, hogy hány szállítási mód képviselteti magát területükön. Ennek alapján

·        unimodális (egy domináns alágazat, általában közút),

·        bimodális (két alágazat, általában közút és vasút) és

·        multimodális (három, vagy több alágazat)

terminálokat különböztethetünk meg. E típusokba osztáson túl főbb értékelendő jellemzőik az alábbiak:

·        tulajdonforma (közforgalmú, magán, vegyes);

·        a létesítmény mérete (területegység, pl. ha);

·        árukezelési kapacitás (pl. átrakó berendezéseké, tároló területeké);

·        forgalom (tonna, kombinált szállítási egység; ügyfelek, relációk, kezelt áruk összetétele).

 

A logisztikai/ipari parkok olyan üzleti ingatlanok, ahol koncentráltan jelennek meg logisztikai szolgáltatásokat (is) nyújtó és/vagy igénybevevő vállalatok/vállalkozások, így régióbeli jelenlétük növeli a térség logisztikai potenciálját. Jellemző paramétereik:

·        a park mérete (területegység, pl. ha);

·        a parkban jelenlévő üzleti tevékenységek megoszlása, forgalma;

·        a betelepült üzleti szereplők jellege (KKV, multinacionális vállalat, stb.).

 

1.2. Logisztikai szolgáltatások kereslete

 

A logisztikai szolgáltatások régióbeli keresletét egyrészt a jelenlévő ipari, kereskedelmi és mezőgazdasági szektorok teljesítménye, s ebből levezetett árutovábbítási igénye, másrészt a térség fogyasztási volumene és szokásai határozzák meg. Lényeges annak figyelembe vétele, hogy az egyes iparágak, fogyasztói klaszterek eltérő logisztikai szolgáltatásokat igényelnek, így megismerésük a térség megfelelő irányba történő fejlesztésének alapvető feltétele. Például, míg a gépjárműipar az adott időre történő szállítást preferáló „éppen időben” elv (just in time) mentén szervezi üzletmenetét, addig a kereskedők az egyre nagyobb kiszállítási gyakoriságot helyezik előtérbe. Egyre inkább nagyobb szerephez jutnak a termék előállítási láncban hozzáadott értéket képviselő logisztikai tevékenységek (pl. (át) csomagolás, (össze) szerelés) is, amelyek főként az elektronikai, számítástechnikai és speciális gépgyártási szektorok regionális disztribúciós központjaiban jelentkeznek igényként.

 

A regionális árutermelési jellemzők olyan mutatókkal írhatók le, mint például a gazdasági szektorok/tevékenységek megoszlása, forgalma, szállításigényessége, generált és fogadott áruáramlatai (ezen belül belföldi és nemzetközi). A lokális fogyasztói piac jellegére (méret, jellemző áruk/szolgáltatások) ugyanakkor a népesség számából, kormegoszlásából, sűrűségéből, foglalkoztatottságából és jövedelméből – vagy tágabb értelemben az egy főre jutó GDP-ből – lehet leginkább következtetni.

 

1.3. Logisztikai szolgáltatások kínálata

 

A logisztikai szolgáltatások adott térségbeli kínálatát a jelenlévő logisztikai szolgáltatók által művelt tevékenységek, működtetett ellátási rendszerek, és létesítmények tulajdonságaiból lehet megítélni. Az alábbi paraméterek vizsgálata indokolt:

·        logisztikai szolgáltatók jelenléte: szolgáltatók száma, üzleti súlya, szolgáltatási profilja;

·        a logisztikai szolgáltatók által művelt tevékenységek: szállítás, szállítmányozás, raktározás, készletgazdálkodás, pénzügyi és információs szolgáltatás, tanácsadás, termelést segítő kiegészítő tevékenységek (ún. hozzáadott értékű szolgáltatások);

·        a logisztikai szolgáltatók hálózati integráltsága: a térségi szolgáltatók és létesítményeik mennyire részesei a regionális, nemzeti és nemzetközi ellátási láncoknak, azokhoz milyen a kapcsolatuk, bennük milyen szerepet töltenek be, logisztikai központjaik milyen konszolidációs vagy elosztási feladatokat látnak el;

·        termináli szolgáltatások, különösen a jelentősebb nemzetközi áruforgalmi központokhoz (általában nagy kikötőkhöz) történő eljutási lehetőség tekintetében: a terminálüzemeltető által biztosított menetrendszerű multimodális közlekedési kapcsolatok gyakorisága, kapacitása, igénybevételének körülményei/feltételei.

 

Itt azt is érdemes elemezni, hogy a logisztikai szolgáltatások kínálata mennyiben áll összhangban a kereslet által támasztott követelményekkel. Mennyiségi/minőségi túlkínálat esetén racionalizáció/átstrukturálás, míg ellenkező esetben extenzív (volumenbeli) vagy intenzív (színvonalbeli) kapacitásbővítés szükséges.

 

1.4. Külső környezet

 

A logisztikai térség külső környezete alatt egyrészt a régió tőke- és betelepülő vállalat vonzó képessége, másrészt annak közlekedési-logisztikai stratégiája/politikája értendő. Azt, hogy az adott régió mennyire biztosít kedvező feltételeket különféle termelő/szolgáltató és logisztikai tevékenységek megtelepedésére és gazdaságos működtetésére olyan mutatókkal lehet mérni, mint például a munkaerő költsége és képzettsége, a disztribúciós költségek színvonala, vagy az adózási rendszer vállalkozóbarátsága.

 

A kedvező befektetési körülményeken túl az is meghatározó tényező, hogy a regionális közlekedéspolitika – illetve annak végrehajtása – mennyiben biztosítja a szükséges infrastruktúrafejlesztések koncepcionális és finanszírozási hátterét, illetve mennyire elkötelezett az érdekeltek (magán és közösségi partnerek) konszenzusán alapuló integrált logisztikai stratégia kialakításában és gyakorlati adaptálásában. Mindez a szükséges politikai/stratégiai dokumentumok és kapcsolódó végrehajtási jogszabályok/rendeletek rendelkezésre állásán, s a konkrét (megvalósult, folyamatban levő és tervezett) fejlesztések/kezdeményezések intenzitásán mérhető le.   

 

 

2. A multikritériumos értékelés alkalmazása a döntés előkészítésben

 

Az előbbiekben meghatározott négy kategória mentén, az egyes mutatók/paraméterek számszerű és kvalitatív értékelésével bármely logisztikai térség jellemzése elvégezhető, sőt a különböző régiók logisztikai szempontú összehasonlítására is mód nyílik. További finomításra is van lehetőség, amennyiben az egyes kritériumok különféle döntéshozói preferenciák mellett súlyozásra kerülnek. Modellezéses leképezéssel érzékenységvizsgálatok (adott paraméterek változtatásának hatása az összeredményre) is végezhetők.

 

A hazai logisztikai régiókról egyelőre nem áll rendelkezésre olyan teljes alapadatbázis, ami lehetővé tenné azok kialakított szempontrendszer szerinti részletes elemzését. Magyarországról – mint nemzeti szintű logisztikai térségről – nemzetközi összehasonlításban az alábbi általános megállapítások tehetők a négy fő kritérium tekintetében:

1.      infrastruktúra: a rendelkezésre álló közlekedési infrastruktúra hálózat mennyiségi paraméterei (hossza, sűrűsége) általában véve megfelelő, s pozitívumként értékelhető a számos, országon áthaladó nemzetközi közlekedési folyosó (TEN + TINA) is. Az infrastruktúra minőségi jellemzőiben – pl. közutak teherbírása, gyorsforgalmi utak alacsonyabb aránya, vasútvonalak sebességi és vízi utak hajózhatósági korlátozásai – ellenben tapasztalható némi lemaradás, amelynek ledolgozása viszont a magyar közlekedéspolitika egyik lényeges eleme. Kontinentális jellegünkből kifolyólag tengeri kikötővel nem rendelkezünk, központi nemzetközi repülőterünk áruforgalma pedig egyelőre elmarad a nyugat-európai versenytársakétól. Áruforgalmi terminál hálózatunk aránylag kiterjedt, ugyanakkor csak kevés – többnyire főváros környéki – terminál nevezhető teljes funkcionalitással üzemelőnek. Hasonlóak mondhatók el az ipari/logisztikai parkokról is;  

2.      logisztikai kereslet: a logisztikai szolgáltatások iránti keresletet meghatározó ipari-kereskedelmi tényezők tekintetében – a nemzetgazdasági teljesítmény és az ipari termelés növekedésének tükrében – ígéretes a fejlődés, ugyanakkor még aránylag alacsony a magas hozzáadott értékű logisztikai szolgáltatások iránti igény (ezeket érdemes ösztönözni). A fogyasztói potenciál terén, az alacsony fajlagos jövedelmeknek és az egyre kedvezőtlenebbé váló népességi tendenciáknak köszönhetően jelentős az elmaradás Európa fejlettebb régióihoz képest, ami csak lassan, fokozatosan dolgozható le;

3.      logisztikai kínálat: Magyarországon számos logisztikai szolgáltató van jelen, a legkülönfélébb szolgáltatásokat nyújtva. A területi lefedettséget tekintve hátrányként értékelhető, hogy az érintett vállalatok, vállalkozások többnyire a főváros környékére telepítik központi telephelyeiket, s tevékenységi körüket is inkább az alapvető logisztikai-szállítási szolgáltatásokra korlátozzák. Igaz, ezzel a kereslethez igazodnak, mivel a gazdasági teljesítmény zöme is a fővárosban kerül előállításra, s az igények is inkább a hagyományos raktározási-szállítási folyamatok lebonyolítására irányulnak. Ugyanakkor az offenzívabb kínálati politika esetleg felkelthetné a ma még csak látens, komplexebb logisztikai kiszolgálást előtérbe helyező keresletet;

4.      külső környezet: a logisztika fejlődését támogató külső tényezők terén hazánk az átlagosnál jobb helyzetben van. A befektetési klíma az alacsony foglalkoztatási és szolgáltatási költségeknek, valamint a képzett munkaerőnek köszönhetően kedvező. Igaz, az utóbbi években már egyre inkább hiány tapasztalható a szakmunkaerőben, ami a képzési rendszer munkaerő piaci igényekhez igazításával orvosolható. Az adózási rendszer szerkezete – nemzetközi összevetésben – szintén a vállalkozásokat ösztönző irányba látszik fokozatosan elmozdulni. A közlekedéspolitika megfelelő hangsúlyt fektet a hiányzó infrastrukturális elemek kiépítésére, ám ezek tényleges megvalósítása a források rendelkezésre állásának függvénye. A logisztika és a kombinált szállítás a magyar közlekedéspolitika szerves része, a vonatkozó fejlesztési koncepciók kidolgozása (aktualizálása) – a korábbi eredmények bázisán – folyamatban van.

 

 

3. A logisztikai térségek tipizálása

 

A korábbiakban megállapítottuk, hogy a logisztikai térségek a multikritériumos értékelési módszer segítségével összevethetővé válnak. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy a logisztikai régiók rendszerén belül különféle szinteket, fajtákat kell megkülönböztetni a szerint, hogy az egyes térségek milyen funkciót/szerepet töltenek be a komplex ellátási láncban. Ebből következően a kiválasztott térségek összehasonlítása csak abban az esetben értelmezhető, ha azonos szintű/fajtájú elemek értékelési eredményeinek egymás mellé állításáról van szó. Mindez megköveteli a logisztikai térségek különböző csoportosítási lehetőségeinek feltárását, amit azok tipizálásával végzünk el.

 

3.1. Alkalmazható tipizálási lehetőségek

 

A nemzetközi szakirodalomban háromféle tipológia fordul elő a leggyakrabban:

1.      a közlekedési csomópontok szerinti,

2.      az áruforgalmi központok szerinti és a

3.      nemzetközi áruforgalomban betöltött funkció szerinti

osztályozás.

 

Az első csoportosítás elsődlegesen a vizsgált terület közlekedési jellemzői szerint differenciál, s másodsorban vesz figyelembe olyan addicionális tényezőket, mint a kapacitás, a kezelt áruk fajtái, a földrajzi orientáció vagy a tulajdonviszonyok. Itt a közlekedési-logisztikai csomópontok három fő fajtáját különböztetik meg:

·        komplex tengeri kikötő;

·        komplex légi kikötő;

·        multimodális szárazföldi közlekedési csomópont.

Ez a rendszerezés alapvetően az infrastrukturális és a logisztikai kínálati szempontok szerint értékel, de nem veszi figyelembe a keresleti és a külső környezeti elemeket.

 

A második osztályozás földrajzilag kicsi területekre, gyakorlatilag egyes létesítményekre koncentrál, lényegében csak a kínálatot alapul véve. Nem fedezhető fel az integrált, régióra kiterjedő megközelítés, ami a keresleti, tágabb infrastrukturális és külső környezeti elemeket is magában foglalja. Az azonosított típusok a következők:

·        városi terminálok: kizárólag közúti kapcsolattal rendelkező, közúti átrakást végző, városon belül elhelyezkedő létesítmények, amelyek fő feladata a nagytávolságú áruáramlatok kisebb egységekre történő lebontása, kiszolgált területre történő elosztása;

·        áruforgalmi központok: bi- vagy multimodális áruszállításra fókuszálnak, hangsúlyos feladatuk az átrakás. Nemzetközi vagy regionális orientációjúak;

·        ipari/logisztikai parkok: ezek a létesítmények nemcsak szállítási funkciókat látnak el, hanem ipari területként is hasznosulnak. Tovább differenciálhatók a szerint, hogy a betelepülők között elsősorban a szállításigényes, avagy inkább a speciális kiszolgálást igénylő iparágak képviseltetik magukat;

·        speciális logisztikai területek: légi áruszállítási központok, tengeri kikötők.

 

Végül a harmadik tipizálás a vizsgált térségeknek a nemzetközi ellátási láncban betöltött szerepe szerint csoportosít, s figyelembe veszi mind a négy fő értékelési szempontot. Az ennek alapján definiált térségtípusok az alábbiak:

·        főkikötő régió nagy tengeri vagy légi kikötővel;

·        alkikötő régió kisebb jelentőségű tengeri vagy légi kikötővel;

·        hátország régió nemzetközi funkcióval: nemzetközi közlekedési csomópont, ami jó közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik adott főkikötőkhöz (lehetőség szerint relatíve közel is van hozzájuk) és azokra ráhordó viszonylatokat működtet;

·        hátország régió regionális funkcióval: a főkikötőktől aránylag távol elhelyezkedő, de jelentős régiós központ funkcióval rendelkező térség.

Mivel ez a rendszerezési eljárás feleltethető meg leginkább a komplex értékelési módszernek, az egyes típusok fő jellemzőit – a négy értékelési kritérium szerint – a továbbiakban ennek alapján tárgyaljuk.

 

3.2. A logisztikai térségtípusok jellemzése

 

A főkikötő és alkikötő régiókra egyaránt jellemző a jelenlévő logisztikai szolgáltatók nagy száma és tengeri/légi szállítmányozásra, hálózati és raktározási szolgáltatásokra specializálódása. A keresleti oldalt a tengeri vagy légi szállítást igénybevevő iparágak (vegyipar, olajipar, acélipar, illetve high-tech alkatrészgyártás) és a közeli nagy fogyasztóbázis képezi. A külső környezet tekintetében jellemző az integrált logisztikai stratégia/politika megléte, ugyanakkor az egyes régiók gazdasági attraktivitását a helyi és nemzeti tényezők határozzák meg, így az nem uniformizálható. Az infrastruktúránál minkét kategóriában jelen vannak a multimodális terminálok, nagy ipari/logisztikai parkok és a régió nemzetközi közlekedési-szállítási folyosók mentén/csomópontjában helyezkedik el. A főkikötő régiók központi eleme a jelentős tengeri vagy légi kikötő, ami főképp interkontinentális forgalmat bonyolít. Ezzel szemben az alkikötő régiók tengeri vagy légi kikötője döntőrészt kontinentális forgalmú.

 

A nemzetközi funkciójú hátország régiókban olyan logisztikai szolgáltatók koncentrálódnak, amelyek nemzetközi ellátási láncok résztvevői. A keresletet elsősorban a jelenlévő ipari és nagyobb fogyasztói bázis alkotja. A multimodális infrastruktúra, s a központi terminál adott, ami biztosítja a kapcsolatot, ráhordó szerepet a fő- és alkikötő régiók irányába. A régió nemzetközi szállítási folyosók mentén fekszik, s ipari/logisztikai parkokkal rendelkezik. A térség fejlesztési koncepcióját integrált logisztikai stratégia jellemzi. A regionális funkciójú hátország régiók nagyjából az előbbi tulajdonságokkal rendelkeznek, az alábbi eltérésekkel:

·        a jelenlévő logisztikai szolgáltatók többsége nemzeti szinten működik;

·        az ipari és fogyasztói bázis korlátozottabb lehet;

·        az infrastruktúra bimodális és inkább nemzeti orientációjú;

·        a logisztikai stratégia nem feltétlenül integrált, inkább a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére koncentrál.

 

Az egyes térségtípusok erősségeit összehasonlítva megállapíthatjuk, hogy a főkikötők olyan közlekedési csomópontok, amelyek széleskörű szállítási kapcsolatrendszerrel rendelkeznek: interkontinentális, rövidtávú tengeri és kontinentális téren egyaránt, a ráhordást-elosztást különböző szállítási módokkal kiszolgálva. A nagy áruáramlatok lebonyolítására hatalmas terminálkapacitást építettek ki, hogy képesek legyenek az egyre növekvő – főleg konténerben érkező – forgalom kezelésére. A hátérben meghúzódó ipari-logisztikai bázis általában újabb és újabb befektetéseket generál.

 

Az alkikötők tipikusan olyan régiók, amelyek rendelkeznek a – főkikötőkhöz képest mérsékeltebb – áruáramlatok lebonyolítására alkalmas terminál kapacitással és közlekedési infrastruktúrával. Arra törekednek, hogy megfelelő kapcsolatot alakítsanak ki a főkikötőkkel, hogy minél több forgalmat vonzzanak. A meglévő ipari és logisztikai háttér általában elegendő arra, hogy akár önállóan (is) fenntartsa működésüket, illetve új betelepülők megjelenését segítse. A főkikitőkhöz képest a leglényegesebb eltérés az, hogy az alkikötők közlekedési kapcsolatrendszere kevésbé kiterjedt: kevesebb interkontinentális és kontinentális viszonylat, kisebb áruáramlatok.

 

Amíg a fő- és alkikötő régiók jellemzően olyan áruáramlatokat kezelnek, amelyek áthaladnak rajtuk, a hátország térségek inkább az áruáramlatok kiinduló és célpontjait képezik. A hátország régiók termináljai gyakran menetrendszerű viszonylatokkal kiszolgált kapcsolatban állnak a fő- és alkikötők központjaival. A regionális funkciójú hátország térség nagytávolságú közlekedési kapcsolatai általában egy-két nagyobb, közeli központi régióra korlátozódnak, míg a nemzetközi funkciójú hátország régió ennél szélesebb körű ellátási hálózatot üzemeltet.

 

 

4. A tipizálás alkalmazása a döntés előkészítésben

 

A logisztikai fejlesztési koncepció kialakításakor, s azon belül is főképp az infrastruktúra és a fejlesztési térségek pozícionálásakor tekintettel kell lenni az alternatívák többszempontú értékelésére, továbbá arra, hogy az intézkedési tervek az egyes logisztikai térségtípusok szerint differenciálva kerüljenek megállapításra. Ehhez nyújtanak támpontok az alábbi általános következtetések:

·        a főkikötők már eleve kiterjedt szállítási-logisztikai hálózatot működtetnek. Itt a legfontosabb kihívás az, hogy e térségek továbbra is képesek legyenek az egyre növekvő árutovábbítási és disztribúciós igények magas színvonalú kielégítésére, amiben viszont akadályozhatja őket a rendelkezésre álló terület korlátozottsága. A verseny is egyre élesebb az egyes főkikötők között. Az előbbi tényezőknek arra kell ösztönöznie a főkikötőket, hogy minél több alkikötővel és hátország régióval működjenek együtt stratégiai szövetségben, leosztva a megnövekvő feladathalmaz egy részét;

·        az alkikötőknek elsősorban arra kell törekedniük, hogy egy kiválasztott főkikötő aktív partnerei legyenek (pl. az előbb említett stratégiai szövetségben), ami által újabb forgalmat vonzhatnak. Ezzel azonban kapacitásaikat is folyamatosan a növekvő igényekhez kell igazítaniuk. Másrészt fontos a saját ipari-logisztikai háttér erősítése is, ami a befektetési környezet kedvezőbbé tételével valósítható meg;

·        a nemzetközi funkciójú hátország régiók esetén a saját ipari és fogyasztói bázis generálja az árutovábbítási és kezelési igények döntő részét. Az igények növekedésével lépést kell tartani a kapacitások terén, különösen a nagytávolságú nemzetközi kapcsolatok – ráhordás fő- és alkikötőkre – biztosítása tekintetében, de a más kisebb csomópontok/régiók kiszolgálása esetén is. Mivel a keresletet döntően a helyi/környéki igények határozzák meg, különös hangsúlyt kell fektetni az érintett magán és közösségi partnerek érdekeinek összehangolásával készített, a régió elérhetőségének és közlekedési kapcsolatainak javítására fókuszáló integrált logisztikai stratégia előállítására és gyakorlatba ültetésére;

·        a regionális funkciójú hátország régióknál a logisztikai kereslet élénkítésének kell a középpontban állnia. Itt tehát elsősorban a külső környezeti tényezőkben – pl. komparatív költségelőnyökben – rejlő lehetőségek, kiaknázására kell törekedni, amit a befektetési klíma további kedvezőbbé tétele támogathat leginkább. Persze nemcsak az ipari-kereskedelmi vállalatok, de az őket kiszolgáló logisztikai szolgáltatók betelepülését is elő kell segíteni, hogy a kínálat lépést tartson a kereslettel. Végül itt is fontos az integrált logisztikai stratégia alkalmazása, amelynek azonban ebben az esetben elsősorban a kereslet, s csak másodsorban a kínálat növelésére kell fókuszálnia.  

 

Ha Magyarországot, mint egységes logisztikai térséget tekintjük, a fenti osztályozásból leginkább a nemzetközi funkciójú hátország régió jellemzői illeszthetők rá, így az e típushoz megfogalmazott irányelveket célszerű alapul venni a fejlesztési koncepció elméleti megalapozásakor. Természetesen ezt tovább kell differenciálni az országon belül lehatárolt logisztikai térségek speciális körülményeinek megfelelően: e szerint bizonyos kiemelt hazai régiókra – pl. a fővárosra és környékére – a nemzetközi, míg a többire általában a regionális hátországra vonatkozó elveket célszerű adaptálni. Hosszabb távon esetleg az is elképzelhető, hogy – megfelelő fejlesztések és forgalomvonzás esetén – központi repterünk akár alkikötő funkciót is betölthet a kelet-közép-európai térségben.

 

 

5. Összefoglalás

 

A bemutatott módszertan hozzájárulhat a logisztikai stratégiai koncepció – azon belül is a logisztikai térségek, központok kijelölésének, fejlesztési sorrendjének/igényének – egzaktabb megalapozásához. Annak érdekében viszont, hogy a módszer gyakorlati alkalmazásából származó döntés előkészítési potenciál kiaknázható legyen, szükség van a magyar logisztikai infrastruktúrára vonatkozó egységes elveken felépített, részletes adatbázis fokozatos létrehozására.

 

Az előzetes értékelést összefoglalva az mindenesetre megállapítható, hogy hazánk – mint logisztikai térség – legfőbb erőssége a kedvező gazdasági-szabályozási környezetben rejlik, amit továbbra is fenn kell tartani adekvát gazdaságpolitikai intézkedésekkel, programokkal (képzés, köztehermérséklés, szakstratégia alkotás és megvalósítás). Infrastrukturális hátterünk mennyiségileg általában megfelelő, minőségileg még felzárkóztatásra szorul. A logisztikai szolgáltatások kereslete és kínálata egyelőre az alapvető tevékenységekre koncentrál, s túlzottan a központi régiót helyezi előtérbe. Itt olyan ösztönzési rendszer kidolgozása és bevezetése indokolt, ami elősegíti a nagyobb hozzáadott értékű logisztikai szolgáltatások iránti kereslet és kínálat kialakulását, illetve a szolgáltatók főváros centrikusságának oldását, a lemaradó helyzetben lévő logisztikai régiók felzárkóztatását.

levidzsi Előzmény | 2006.01.12. 21:44 - #1

Kedves Kollégák,

egyre többet hallani arról, hogy Magyarország szerencsés földrajzi fekvése okán Európa logisztikai központja lehetne, ha erre némi gyakorlatban is érzékelhető kormányzati hajlandóság is mutatkozna (nemcsak a szavak szintjén) és időben lépnénk a szükséges fejlesztések terén. Ezzel kapcsolatban én személy szerint nemcsak a szükséges fejlesztéseket, hanem az egységes és országos koncepciót is hiányolom kormányzati oldalról. Valami ugyan megindult, de az is inkább a szakmai szervezetek kezdeményezésére (ld. az MLE-elnök Doór Zoltán megbeszélései az illetékes államtitkárral, ill. az MLBKT szervezésében lebonyolított road-show). Ezek a szervezetek rendelkeznek egységesnek mondható, és kidolgozott koncepcióval, csak az nem világos még számomra, hogy ebből mi kerül(t) be a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe. Érlelődik bennem a gyanú, hogy jó magyar szokás szerint addig vitatkozunk róla, amíg aktualitását veszíti az ügy. Jelen helyzetben hajlok arra, amit Mondovics János ismertetett egy cikkében, ő egy harmadéves egyetemi hallgató ironikus, de nem minden alapot nélkölöző megállapításaként adta közre: "A Kárpát-medence még ma is legmeghatározóbb logisztikusa Árpád fejedelem volt." A XXI. században ezt azért már illene meghaladnunk...

A másik elgondolkodtató vélemény ezzel kapcsolatban számomra prof. dr. Erdősi Ferenc szájából hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának "Logisztika, Regionalitás, Versenyképesség" címmel megrendezett vitafórumán. Mivel Magyarország egész közlekedési rendszere Budapest-központú, és a regionalitás, ill. a kooperáció valamiért nem tudnak meggyökeresedni a magyar köztudatban, el kell gondolkodnunk rajta, hogy Magyarországot, vagy inkább Budapestet kellene-e európai logisztikai központtá fejleszteni. Lehet, hogy tényleg több értelme volna Budapestet és környékét továbbfejleszteni, és a többi logisztikai központot az országhatárok mentén körkörösen telepíteni, ezzel is elősegítve a hídfő szerepet (gondolok itt elsősorban Románia irányára, hiszen a következő Unióba belépő ország ez lesz, Ukrajnára, mint "belépőre" a FÁK-országokhoz, Horvátországra, amely előbb-utóbb szintén uniós tagállam lesz, viszont már most van tengeri kijárata, ill. Szlovákiára, amely ország lényegesen előrébb jár logisztikai fejlesztések terén, így az ő rendszerükhöz "kapcsolódni" regionális szinten lehet, hogy szintén érdemes lenne) icon_question.gif

Tisztelt Kollégák, érdekelne a véleményük, kérem osszák meg velem/velünk!

Üdvözlettel:

Himer Csilla

[4-1]

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Aktualitások
 
Ajánló
 
Cikkek, tanulmányok
 
Linkgyűjtemény
 
Kapcsolódó linkek
 
Ez + az
 
Kapcsolat
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?