Szabó-Logistic Center - A logisztikai szakma oldala kezdő, kész és majdnem kész logisztikusoknak
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A honlapgazdáról
 
Logisztika
 
Társtudományok
 
Logisztikai értelmező szótár
 
Szakmai beszámolók
Szakmai beszámolók : A TPM generációi és a karbantartás szerepének változása

A TPM generációi és a karbantartás szerepének változása

  2007.07.01. 22:54

dr. Péczely György (A.A. Stadium Kft.) előadásának kivonata.

Napjaink ipari termelésében a TPM önállóan vagy a TPS/lean részeként egyre divatosabb, ugyanakkor a megvalósítások és az eredmények nagyon különbözőek. Bár a legtöbb projekt sikeres, mégis gyakran a siker messze elmarad a várttól vagy akár a projekt teljes kudarccal végződik.

 

Az összeállítás bemutatja a kudarcok és félsikerek néhány jellegzetes okát, elkerülésének módját. Ismerteti a TPM fejlődése során a karbantartási funkció változását, fejlődését és integrációját. Leírja a karbantartó és gépkezelő személyzet TPM-en belüli megváltozott tevékenységét. Megmutatja az egyszerű elvet, amely segíti a berendezés hiba miatti kieső idő akár 95 %-os csökkentését, végül néhány megvalósított projekt számszerű eredményeiről számol be.

 

Mikor és miért bukik el a TPM?

 

 

A szakirodalmat tanulmányozva lépten-nyomon találkozunk a különféle rendszerek sikertörténeteivel. A valóság azonban nem annyira szép. Kirívó példa lehet az informatikai projektek siker- ill. kudarcaránya, ahol a projektek mindössze 25 %-a nevezhető sikeresnek, ugyanennyit minősítettek félsikernek, az összes többi azonban kudarccal végződött. Mindezen riasztó adatok az USA-ból származnak és hasonló a helyzet a CMMS implementációkkal is (pl. [1]).

 

Bár tapasztalataink és ismereteink alapján a TPM esetében a helyzet sokkal jobb, előfordulnak kudarcok is. A sikertelenség néhány jellegzetes okáról írunk az alábbiakban.

 

Hibás célkitűzés és irányvonal: Különösen multinacionális cégek esetében tapasztaljuk gyakran azt, hogy a vállalatvezetés egy felsőbb utasításra belevág a TPM bevezetésébe, de közben fogalma sincs arról, hogy mi ez az egész.

-          Gyakran hiszik azt, hogy a TPM egyetlen célja a karbantartás jobbítása, és a karbantartókon kívül senki másnak nincs feladata a projekten belül.

-          Más esetekben azt hiszik, hogy a TPM arról szól, hogy az operátoroknak alaposabban kell takarítania.

-          E durva tévedéseken túl komoly TPM bevezető cégeknél és a szakirodalomban is találkozunk azzal a nem kevésbé súlyos elvi hibával, amely épp a TPM lényegét veszíti szem elől. A TPM-et pusztán technikai rendszernek tekintik, és a bevezetés során kizárólag a technikai elemekre koncentrálnak. E cégeknél találkozunk azzal a szemlélettel, miszerint első lépésben vezesd be a technikai elemeket, majd amikor már túl vagy rajtuk, akkor ess túl a nehezén: vond be egy kicsit az operátorokat is. A valóságban látni kell azt, hogy a vállalat szocio-technikai rendszer. Amennyiben az emberi tényezőről megfeledkezünk és csupán csak a technikai elemekre koncentrálunk, úgy a TPM legjobb esetben is csak egy féllábú, csonkolt óriás lehet. Ez esetben az eredmények is csak töredékét teszik majd ki az elérhetőnek. (A TPM szocio-technikai mivolta az, ami miatt lényegesen jobb eredmények érhetők el vele, mint a pusztán technikai elemekre építő más rendszerekkel. A képzés fontosságán túl a motiváció és az empowerment jelentik a döntő elemeket. Ne felejtsük el azt a két tényt, miszerint a bekövetkezett hibák kb. 2/3-a emberi eredetű, ill. a kényszerleállások túlnyomó része érzékszervi diagnosztikával felismerhető előjelekkel jár!)

 

Hagyományos vállalati szemlélet: A TPM kifinomult rendszer. Azoknál a vállalatoknál, ahol a bevezetéshez szükséges alapok – pl. rend, tisztaság, szervezettség, minőség iránti elkötelezettség, vezetési kultúra, eredményorientáltság – hiányzik, ott a TPM bevezetés nagyon nehéz, valójában az alapok felépítése nélkül lehetetlen.

 

A TPM egy újabb hárombetűs zagyvaság: Bizonyára nem csupán a magyar vállalatoknál irtóznak az alkalmazottak a néhány évente nagy lendülettel bevezetni kívánt, „hárombetűs csodáktól”, amelyek aztán sok befektetés és munka után csendben elhalnak. A – sajnos – természetesnek tartható dolgozói viszolygás és az újjal szembeni általános enyhe bizalmatlanság leküzdése alapvetően képzéssel, „felvilágosítással” oldható fel. E megoldás azonban komoly erkölcsi felelősséggel is jár. Ha sikerült a széles dolgozói réteget fellelkesíteni, meggyőzni arról, hogy a TPM egy értelmes, számukra pozitív változásokat hozó projekt, akkor félúton nem szabad őket cserbenhagyni – leállni a projekttel.

 

A TPM nem csodafegyver: A cégek vezetése gyakran hiszi azt, hogy a TPM bevezetésével rövid idő alatt, kevés munkával, minden probléma megoldódik. Ez alapvető tévedés. A TPM „nem habostorta”. A projekt sok és kemény munkát igényel – főleg eleinte, kb. a projekt történet 3…12. hónapjában és főleg a karbantartóktól. Az első érezhető eredmények a projekt 6…8 hónapjában jelentkeznek, míg a látványos eredmények a 11…16. hónap körül. Ekkor már egyértelműen rendezettebb, tervezettebb és hatékonyabb a munkavégzés. Ahhoz, hogy a projekt eredményei tartósak legyenek, érvényesüljön az automatikusnak tekinthető önfenntartó és önfejlesztő hatás, ahhoz 28…36 hónapnak kell eltelnie.

 

 

Hiba azt mondani, hogy „legyünk óvatosak, válasszunk jelentéktelen területet kiindulásul”: Egy induló projekt mindig kockázatokkal jár. Gyakran azért, hogy az esetleges bukás mértékét csökkentsék, a vállalat legjelentéktelenebb területét választják pilot projekt területnek. A probléma ezzel a döntéssel az, hogy ugyanannyi munkával sokkal kevesebb eredményt lehet elérni, mint egy fontos területen. Ez idő- és pénzpazarlás!

 

Eltévedve a „japán módszerek dzsungelében”: Meglepően sokszor találkozunk azzal, hogy egyes vállalatok a TPM HELYETT (!) inkább az 5 S-t, Kanban-t, a TPS-t, a Lean-t stb. választják. Valójában ezek a rendszerek közös filozófiai gyökereken alapulnak és együtt érhetünk el velük tartós, önfejlesztő és önfenntartó sikert. (Egy kicsit olyan a helyzet, mintha valaki autó vásárláskor csak kereket, a másik csak motort, a harmadik ember pedig csak karosszériát akarna venni és azokkal célba érni.)

 

A karbantartási funkció változása a TPM fejlődése során

 

Miért fontos ismernünk a TPM generációit? Számos TPM-et alkalmazó cég ismerete alapján talán a legáltalánosabb jellemző az, hogy a TPM minden cégnél mást jelent. Ez egyrészt a testreszabás természetes eredménye, másrészt azonban a bevezetést támogatók eltérő ismeretszintjéből következik. Aki a TPM-et Nakajima könyve [2] alapján vezeti be, teljesen másként közelíti meg a rendszert, mint aki a második vagy a harmadik generációs megközelítés [3] szerint dolgozik. Teljesen jogosnak érezhető az a kritika, miszerint a TPM karbantartás megközelítése kezdetleges – ha az első generációs TPM-et hasonlítjuk össze pl. az RCM2-vel [4].

 

Nem ritkán találkozunk egy vagy kétpilléres (csak az autonóm karbantartásra és a karbantartás fejlesztésre koncentráló) vagy akár „félpilléres” TPM-mel. Ez utóbbiban a bevezetést végző megelégszik pl. azzal, hogy az operátorok rendszeresen takarítsák a berendezést, majd az így kialakult eljárásrendet elnevezik TPM-nek. Ez a szint kb. megfelel a Mc Donald’s mellékhelységek takarítási rendjének.

 

Akár az egyik, akár a másik – hibás megközelítés miatt keletkezett – torzszülött TPM a kudarcot vagy az elvárható eredmények elmaradását garantálja. Ami azonban még rosszabb: évekre megfosztja a céget attól, hogy az igazi TPM eredményeit elérje. A TPM betűszó a kudarc után minden vezetőből és beosztottból hosszú időre heves ellenkezést vált ki.

 

„Nulladik generációs TPM”: Megfogalmazásunk szerint ez a Nakajima-féle TPM-et jelenti. A karbantartás szakmai megközelítése itt még meglehetősen egyszerű, mondhatnánk primitív. A karbantartás fejlesztés elsődleges szerepe a hibáig üzemelés felszámolása. Nincs szó benne sem műszaki diagnosztikáról, sem a karbantartási információ szerepéről. A veszteségek kezelése is kezdetleges. (Ne feledjük, hogy e könyv megjelenésekor a rezgésdiagnosztika szabványoknak, ajánlásoknak az alapját képező Rathborne tanulmány [5] négy és fél évtizedes volt, és a fejlett iparvállalatok jelentős része már elterjedten alkalmazta a műszaki diagnosztikai eljárásokat!) A TPM megnevezés a Total Productive Maintenance kifejezés rövidítése.

 

Első generációs TPM-nek nevezzük az irányvonalat, amelyet a JIPM (Japan Institute of Plant Maintenance) alakított ki, gyakorlatilag a nakajimai irányzat továbbfejlesztésével. Itt megjelent a karbantartás professzionálisabb kezelése, ami elsősorban a tevékenységek ütemezettségét és tervezettségét jelenti. A termelés és a karbantartás közötti kapcsolat is hangsúlyosabbá válik. A TPM megnevezés még mindig a Total Productive Maintenance kifejezés rövidítése.

 

A második generációs TPM-ben még mindig a JIPM játszott vezető szerepet, de a korszerű karbantartási szemléletek USA-ban illetve főleg Nagy Britanniában elterjedt megközelítése is jelentős teret kapott. Felismerést nyert, hogy a TPM eszközrendszere (pl. problémakezelés, dolgozók széles körű bevonása a fejlesztési folyamatokba) a termelésben is jól alkalmazható. A TPM „tegyük jobbá a karbantartást” központú szemléletét mind inkább felváltja a „termeljünk hatékonyabban” nézőpont. A veszteségek kezelése kifinomulttá válik, megjelenik a 16 veszteséges modell [3]. Mind több pillérből áll a TPM épület, ill. az egyes pillérek is mind „szélesebbek” lesznek, azaz egyre több tartalommal töltjük ki ezeket. A karbantartási pillér integrálja az (egyszerűsített) RCM gondolatkört. Hangsúlyossá válik az információ fontossága (CMMS funkció). A TPM megnevezés itt már a Total Productive Manufacturing kifejezés rövidítése.

 

A harmadik generációs TPM kialakulásában mind több iskola kap szerepet. Az emberi tényező, és az azt mozgósító motivációs eszközök minden korábbinál hangsúlyosabbak. A nyugati menedzsment elvek keverednek a kifinomult műszaki-szervezési megoldásokkal és a „japán módszerekkel”. Az öt alap-TPM pillér is átalakul, módosul, gyakorlatiasabbá válik. A karbantartási pillérben a műszaki diagnosztika és a mérőszám (KPI) alapú fejlesztés szerepe erősödik fel. A KPI-k több pillérre kiterjedő erőteljes használata hozza magával az „automatikus” önfenntartást és fejlesztést. A TPM megnevezés a Total Productive Management kifejezés rövidítése. A TPM3 kifejezés egyben utal a harmadik generációra, de a Maintenance – Manufacturing – Management irányzatok együttesére is.

 

Integráció: A null-generációs TPM-hez képest a mai megközelítés számos más, korszerű elemet integrált. Magába foglalja a műszaki diagnosztikák alkalmazását és egyben meg is találja a megfelelő helyüket. Míg korábban, a műszaki diagnosztikákat karbantartási rendszerként kezelték (ld. pl. [6]), addig a korszerű TPM felfogás szerint ezek nem többek, mint (nagyon) hatékony eszközök, „szerszámok”.

 

A TPM az idők során integrálta, rendszerbe tette vagy kiteljesítette az (egyszerűsített) RCM elemzést, a CMMS funkciót, a karbantartási mérőszámok rendszerét, a kifinomult és differenciált hibaok elemzést, a Deming-féle PDCA megközelítést, a SMED technikát, a vezetéselmélet dolgozói motivációra vonatkozó számos elemét, stb.

 

A karbantartó személyzet tevékenysége a TPM-ben

 

A „hagyományos” és a TPM-mel támogatott vállalat karbantartásának néhány jellemzőjét a az 1. táblázat segít összehasonlítani.

 

#

Hagyományos

TPM-mel segített

1

Jellemző a kapkodó túlterhelt „tűzoltás”, máskor a maximális pihenés.

Egyenletes, előre tervezett tevékenységen alapuló karbantartói munka.

2

A termelők és a karbantartók közötti kapcsolat feszült vagy hűvös.

Kifejezetten jó, a közös munkán alapuló kapcsolat.

3

A karbantartót szükséges rossznak, idő- és pénzvivő személynek tekintik. Szakmai presztízse nem magas.

A karbantartó fontos, segít a termelés fokozásában. Szakmailag nagyra tartott.

4

Minimális szakmai építés, fejlesztés(, helyette inkább ideges tűzoltás).

A tűzoltást a fejlesztés, építés váltja fel.

5

Reaktív jellegű

Előrejelzés és megelőzés (elkerülés) alapú

6

A karbantartók munkáját az események vagy a vezetők szabják meg.

A minimális tűzoltási feladat mellett a karbantartók hibalista alapján dolgoznak, arról a feladatokat kevesebb szakmai irányítás mellett nagyrészt autonóm módon választják ki. A feladatsorban számos hibaelőjel és más (főleg fejlesztési, elemzési) feladat szerepel, jellemzően több, mint amit a karbantartók el tudnának végezni („lean karbantartás”).

 

A karbantartó részleg leterhelése a TPM bevezetése során: Sokan félnek a TPM bevezetésétől, a rengeteg többletmunkától, amivel jár. Másutt – főleg a tanácsadók által írt szakcikkekben, könyvekben – szerepel az a jól hangzó szlogen, miszerint „ne többet, hanem okosabban dolgozz”. Bár hosszú távon teljesen igaz a TPM-re ez az utóbbi megközelítés, a bevezetés során létezik egy (tapasztalataink szerint) nyolc – tizenegy hónapos időszak, amikor a karbantartói részleg leterhelése NAGYON megnő.

 

Érdemes megjegyezni, hogy pusztán azzal, hogy nyugodtabb, tervezettebb, rendezettebb formában működik, a karbantartás nagyobb mennyiségű (és jobb minőségű) munkát képes elvégezni anélkül, hogy a terhelés növekedését érzékelné.

 

A gépkezelő személyzet TPM-en belüli munkája

 

Sokan, sokszor leírták a gépkezelői tapasztalatok – megérzések értékét, mégis számos vállalatnál a TPM-en belül a gépkezelőket csupán géptakarítóknak használják. Gyakran megfeledkezünk a gépállapotra vonatkozó megfigyeléseikről (érzékszervi diagnosztika) és a dolgozói ötletek, javító gondolatok alkalmazásának a lehetőségéről.

 

Abban az esetben, ha az operátort nem biorobotnak, hanem értékes, alkotó PARTNER-nek tekintjük, akkor olyan hatalmas erőforrást, „kincsesbányát” szabadítunk fel, amely értéke felbecsülhetetlen. Sajnos erről a tényről sok európai – USA-beli TPM megközelítés megfeledkezik – így lesz a TPM szociotechnikaiból technikai rendszer.

 

Az operátorok munkáját az ún. tisztítási-vizsgálati lapok, T-cédulák, egy pontos leckék, azonosító pontok segítik. Jobbító javaslataikat a

-          Tisztítási – vizsgálati lapok kialakításakor,

-          az átveendő karbantartási tevékenységek listájának összeállításakor,

-          T-cédulákon („kis-Kaizen”)

-          vagy a Kaizen-napokon („közép-kaizen”) juttathatják a folyamatba.

 

A berendezés – fejlesztés (korai megelőzés) pillér munkájában az operátorok ismét kulcsszerepet játszanak a „12 féreg” (nehézség, amely segíti a hatékony munkát) felismerésében és megszüntetésében. A 12 nehézséget okozó féreg:

-          Nehezen látható

-          Nehezen hozzáférhető

-          Nehezen kezelhető

-          Nehezen kenhető

-          Nehezen javítható

-          Szennyezőforrás

-          Használaton kívül

-          Nem biztonságos

-          Kis hibák (pl. holtjáték nagy)

-          Nem szokták teljesíteni

-          Minőségi hibát okozó

-          Nehezen tisztítható

 

 

Egy érdekes elv a tevékenységek mögött

 

Egy „hagyományos karbantartású” cégnél a hibákkal való küzdelem hasonlít a rádiótelefonokról ismert egyre hosszabbodó kígyó játékra. Miután a kígyó hossza (a hibák száma) már kezelhetetlen mértéket ér el, megszületik a döntés: „le kell cserélni a régi rossz gépet újra”.

 

A valóságban a hibák kígyója lényegesen hosszabb, mint amit azonnal meglátunk. Két részből áll: a meghibásodások rész tartalmazza azokat a hibákat, amelyeket a karbantartásnak tűzoltás jelleggel „azonnal” el kell hárítania. A „hagyományos karbantartású cég” ezekre a hibákra koncentrál. A kígyó második része a kialakulóban levő hibákat tartalmazza. Ezek nagy része előjeleket hordoz, amelyek felismerhetők, és amelyeket érzékszervi vagy műszeres diagnosztikával általában képesek is vagyunk felismerni. A TPM-mel segített cég ezekre a hibákra koncentrál. Amíg egy kialakulóban lévő hiba elhárítása jellemzően „gyors és olcsó”, addig a kígyó „veszélyes részében” levő hibákat elhárítani már „drága és hosszadalmas”.

 

A bemutatott elv gyakorlatilag analóg a klasszikus TPM megközelítéssel: ha kezeled a kis zizzenéseket, akkor elkerülöd a nagy robbanásokat vagy másképp fogalmazva könnyebb a sárkánytojásokat eltaposni, mint megküzdeni a tűzokádó sárkánnyal.

 

Néhány konkrét eredmény

 

Mint mondani szoktuk: gyümölcséről ismerni meg a fát (de fructu arborem cognoscere

), azaz az elvek akkor érnek valamit, ha azokat a gyakorlat is bizonyítja. Az alábbiakban felsorolt eredmények Magyarországon működő különböző multinacionális vállalatok TPM projektjei során születtek:

-          Egy év alatt a kényszerleállások száma 54 %-kal csökkent (élelmiszeripar)

-          Három év alatt a kényszerleállások miatti kieső idő 92 %-kal csökkent (gépipar)

-          Egy év alatt a kényszerleállások miatti kieső idő kb. 1800 órával csökkent havonta, egy gépóra kb. 48 €, ez havi  kb. 86 ezer (gépipar)

-          A termékváltási idő két év alatt 67 %-kal csökkent (gyógyszergyár)

-          A fajlagos energiafelhasználás négy év alatt kb. a felére csökkent (élelmiszeripar)

 

 

Összefoglalás

 

Az összeállítás néhány olyan TPM elemet mutatott be, amelyek a gyakorlati bevezetést nagyban segíthetik éppúgy, mint a TPM megközelítések útvesztőjében való eligazodást. Alkalmazása nagyban segíti a vezetői célok megvalósulását.

 

Irodalom

 

  1. C. Hughes: To Install a CMMS or Not to Install a CMMS...That is the Question! Plant Service Magazine, 2000
  2. S. Nakajima: Introduction to TPM, Productivity Press, 1984
  3. K Shirose: New Implementation Program in Fabrication and Assembly Industries, JIPM, 1992
  4. J. Moubray: Reliability-centred Maintenance, 1991
  5. Rathborne: Vibration tolerances, Power Plant Engineering, 1939
  6. P. Willmott: Total Productive Maintenance. The Western Way. Butterworth-Heinemann, London 1994

Forrás: www.leancenter.hu

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Aktualitások
 
Ajánló
 
Cikkek, tanulmányok
 
Linkgyűjtemény
 
Kapcsolódó linkek
 
Ez + az
 
Kapcsolat
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?