Szabó-Logistic Center - A logisztikai szakma oldala kezdő, kész és majdnem kész logisztikusoknak
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A honlapgazdáról
 
Logisztika
 
Társtudományok
 
Logisztikai értelmező szótár
 
Szakmai beszámolók
Szakmai beszámolók : Versenyképesség, vagy versenyhátrány? Ez itt a nagy kérdés!

Versenyképesség, vagy versenyhátrány? Ez itt a nagy kérdés!

  2007.11.13. 20:52

Címmel immár 22. alkalommal került megrendezésre, az MLSZKSZ a KTE és a KTI társszervezésében, Balatonvilágoson, a XXII. Nemzetközi Szállításszervezési és Lo-gisztikai Szakkonferencia. Az évről-évre egyre nagyobb létszámú hallgatóságot von-zó előadások mindig a szakma aktuális gazdaságpolitikai és gyakorlati kérdéseit tű-zik napirendre. Ez most sem volt másként! A két nap alatt elhangzott 22 előadás és a záró kerekasztal-beszélgetés rendkívül tartalmas, sokrétű, igényes felépítésű infor-máció közvetítőnek bizonyult.

Előadások tartalmából:

Horváth Zsolt Csaba NKH, elnök. Előadásában hangsúlyozta, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság aktivitása folyamatosan nő a nehézgépjármű forgalom közúti ellenőrzősében. Az elmúlt időszakban az É-D irányú nemzetközi forgalomban több mint 40%-s növekedés történt, ami zömében a 86-s főúton bonyolódik. Az ország fejlesztési programjainak meghatározásakor fontos lenne a szomszéd országokra is figyelni időközönként, nem árt tudni, hogy a többiek merre és hogyan haladnak! Jó lenne ha a külföldiek szemében a megítélésünk nem „TRANZIT” hanem „TRANSFORM” TRANSFORM megoldás – ami elsősorban az értéktermelő minőségét jelentené az országunknak. Ellenkező esetben a kedvező geopolitikai helyzetünkből csak a hátrányokat fogjuk élvezni.

Dr. Nagy János VPOP, parancsnok. A VPOP jelenlegi helyzetének ismertetésekor kiemelte, hogy a hangsúly az ügyfélbarát vámszolgáltatáson van és szeretnék ha a régióban a magyar vám lenne a legversenyképesebb a szolgáltatások minősége és gyorsasága terén. Ennek érdekében, 2008. elején üzemelik be az ország öt logisztikai szolgáltató központjába közúti, illetve Záhonyba vasúti ellenőrzésre alkalmas röntgen kapukat, amelyek segítségével a korábbi rendkívüli hosszadalmas áruvizsgálatok pár perc alatt elvégezhetők. A vámudvarok száma a jövőben tovább fog csökkeni, alapvetően ez egy természetes gazdasági folyamat lesz, csak a végső esetben kívánnak beavatkozni a kiválasztódásba, azt is korábbi gyakorlat alapján a GKM, PM, LEF, érintett Önkormányzat bevonásával.

Déri András LEF. A Logisztikai Zászlóshajó előadása keretében ismertette, hogy a LEF-be tömörült logisztikai érdekképviseleti szervek elkészítették a Nemzeti Logisztikai Stratégiát (NLS), ami az egész ország logisztikai fejlesztési koncepcióját tartalmazza. Ez az anyag már foglalkozik a környező országok versenyképességével, egyáltalán kivel és milyen feltételekkel kell versenyt futni. Sajnos az Új Magyarország Fejlesztési Tervet készítők az NLS-t nem tudták befogadni programjaikba, így ennek csak egy rész kerülhetett be, ez most mint Logisztikai Zászlóshajó fut, alapjában véve a GOP és KÖZOP operatív programokhoz illeszthető fejlesztéseket foglalja magába. Magyarországnak a jelen körülmények között egy átfogó logisztikai stratégiára lenne szüksége, ami ugyan van, - lásd az NLS - de nem került beillesztésbe az ÚMF-be, csak egyes részei, ennek segítségével fel vehetnénk a versenyt a környező országokkal – Szlovákia, Csehország, Románia, Szlovénia. Ma már nem a „nagy hal eszi meg a kisebbet”, hanem „a gyors hal eszi meg a lassúbbat”! Ebben a versenybe egyelőre nagyon rosszul állunk!

Dióssy Gábor MÁV Cargo, elnök. Ismertetésre került, hogy a MÁV Cargo eladása a piaci pozíciók megőrzése és növelése, az ügyfelek színvonalasabb kiszolgálása érdekébe szükséges, mivel ezek a feladatok olyan mértékű fejlesztést igényelnek rövid időn belül amire a társaság jelenleg nem tud biztosítani. A privatizáció második körös ajánlattételére kerül sor október 19-n, ezt követően kerül sor az értékelésre. Ez két részből áll: 10% munkavállalói részt érintő javaslatok, programok, 90% az ajánlati ár, várható eredményhirdetés november közepe.

Kálnoki Kiss Sándor Záhonyi kormánybiztos. Záhony térségére, a kormány részéről elfogadásra került egy fejlesztési program, ami 2010-ig határozza meg az elvégzendő feladatokat, 50 mrdFt értékbe, ezek zömébe infrastrukturális fejlesztések, felújítások (út, vasút, közmű). A térségről tudni kell, hogy a korában kiépített infrastruktúra mára nagyon leromlott állapotba került, így a jelenlegi állapotában színvonalas ügyfélkiszolgálásra alkalmatlan. Az ügyfelek betelepítés várhatóan 2010-től indulhat meg a Záhonyi Logisztikai Szolgáltató Központba. A térséget a kelet-nyugati áruáramlás fogadó kapujává kívánják fejleszteni.

Kiss Gyula MÁV Kombiterminál, ügyvezető igazgató. A Ro-La jelene, jövője témakörben hallhattuk, hogy a 2007-s évre megoldott a közút-vasút közötti aránytalan pályahasználati díj kompenzálása, a korábban megnyert 900 MFt-s állami támogatás jóvoltából. Az előzetes vizsgálatok és a gyakorlati eredmények egyértelműen azt mondják, hogy a Ro-La-nak van jövője megfelelő árképzés esetén. A jelenleg vonaton elvitt kamionok mintegy 4,8 MrdFt olyan, környezeti terhelésétől szabadíja meg a közutat, ami kimutathatóan jelentkezik. Az eredmény önmagáért beszél! Egyelőre a jövőkép nem egyértelmű, mert a korábban meghatározott intézkedésekből csak nagyon kevés valósult meg, azok is csak részben. Az érintettekre nagyon kemény további tárgyalások várnak, a feladat megoldása érdekébe, az elkövetkező hetekben, hónapokban.

Horváth Gábor TESCO, logisztikai vezető. A TESCO logisztika Budafokról indult, a volt fegyvergyár felhagyott csarnokaiból, ez akkor napi 5.000 tétel kiszállítását jelentett, ma napi 250.000 fölötti kiszállítási tételnél tartanak a Herceghalmi logisztikai központba, Non Food kategóriában. Időközben elkészült Gyálon a Frissáru logisztikai központjuk, illetve hamarosan átadásra kerül a harmadik egységük is. Rendkívül fontos, hogy a hatalmas áruforgalom valamennyi résztvevője betartsa a rendszer működéséhez elengedhetetlenül szükséges szigorú szabályokat. Itt olyanra kell gondolni, mint az érkezési időablakok betartása, késés nem megengedett, aki lemarad az időablakából az vagy vár amíg üresedés lesz, vagy új időablakot kér. Egy gépjármű belépése, lerakodása, és a telepelhagyása között átlagosan 50-55 perc telik el. Ez nagymértékben függ az árumennyiségtől, illetve volt-e árusérülés a szállítás során. A raktár belső technológia folyamatai két részre bonthatók, van egy hagyományos raktárrész, ide az alacsonyabb forgási sebességű készletek kerülnek be. Amelyik árú csak hagyományos átrakási feladatot igényel és utána viszik az áruházakhoz, ahhoz van egy nagysebességű áruszortírozó rendszer.

Zeher Balázs ADR Logistics, logisztikai vezető. Magyarországon egyedülálló módon ADR-s áruk kezelésére alkalmas raktárt üzemeltetnek Gyálon. Ez a létesítmény kimondottan veszélyes áruk fogadására, tárolására, kezelésére épült az ehhez szükséges valamennyi védelmi felszereléssel pl. az egész épület alá többrétegű fólia terítés került, ami az esetleges vegyi anyag szivárgástól védi a környezetet, az oltó rendszer Európában is egyedülálló módon argon gáz töltetű, ez lehetővé teszi, hogy vész esetén a személyzet élve elhagyhassa a sérült területet. Forró drót köti össze az országos katasztrófa védelmi központtal, riasztás esetén az elhárító egység azonnal tudja, hogy melyik raktár szekcióban, milyen vegyi anyag található és így a megfelelő elhárítási technikát tudják alkalmazni. Itt az időtényező a legfontosabb! Havonta tartanak elhárítási gyakorlatot, a raktárakban csak vizsgázott személyzet dolgozhat és mindig jelen van a saját mentő csapat az elsődleges elhárítás céljából. A létesítmény komplexítása és speciális felszereltsége miatt a bekerülési költsége, normál raktárhoz képest mintegy 3-szoros, ennek megfelelően a bérleti díjak is a piaci ár háromszorosa. Magyarországon, a környezettudatos gazdálkodás terjedése miatt egyre nagyobb igény mutatkozik ilyen jellegű létesítmény iránt, ezt mutatja a 8.000 m2-s, több szekciójú raktár, ügyfelek részéről történő folyamatos igénybétele is.

Hír Gyula József Hungarorak, ügyvezető igazgató. Betekintést kaphattunk a megalkuvás nélküli, prémium kategóriás élelmiszerbiztonságról, amit a McDonald’s gyorsétterem lánc kiszolgálásánál naponta élesben gyakorolnak. Ezt a fajta szolgáltatási minőséget a szakirodalom „Vezető Logisztikai Szolgáltató” (LLP = 3PL + 4PL) kategóriába sorolja. Ezt a munkát 11 közúti fuvareszközzel, 126 szállítási pont, heti átlag 2,5 alkalommal történő kiszolgálásával, 70 fővel, több mint 30 et/év áru megmozgatásával teljesítik. A közúti szállítójárművek alkalmasak négyféle teremhőmérséklet kialakítására, rendelkeznek cikkelemekre lebontott visszagyűjtési tervekkel, ezeket rendszeres időközönként gyakorolják is, hogy vészhelyzet esetén mindenki tudja a dolgát. Nagyfokú fegyelmet várnak el a beszállítóktól, mind minőség, mind pontosság tekintetében. Azonosításra az EAN 128 rendszerű vonalkódot használnak, amelyen belül minden rakodó lap még egyedi SSCC azonosítóval is rendelkezik, ez a technika nagymértékben gyorsítja az áruátvételt. A cég filozófiája „Az elképzelhetetlen fordul elő leggyakrabban”.

Valter László. Érdekes előadást halhattunk az RFID felhasználhatóságáról, a kombináltszállítás területén. A jövő egyik nagy lehetősége, hogy RFID-s rádiófrekvenciás azonosítás segítségével, különböző kombináltszállítási küldemények gyors azonosítása váljék elehetővé, így kiszűrve a tévedés lehetőségét.

Berényi János KTI, tagozatvezető. Elindult a német Dauber Mérnöki Iroda kezdeményezésre, egy komplex informatikai rendszer kifejlesztése, a Ny-K irányú kombináltszállítás segítése érdekébe, ez a Combi*net. Ez a rendszer alkalmas lesz mind útvonaltervezésre, mind költségkalkulációkra, illetve szállítási mód választására.

Szabó J Zoltán GRUNDFOS, logisztikai vezető. A cég logisztikai rendszere eltér a megszokottaktól, mivel a gyár csak megrendelésre termel, ennek ellenére évente 10 %-s a növekedés. Ezt a rendszert csak a logisztikai szolgáltató nagyfokú rugalmasságával lehet megoldani.

Németh Gábor GYSEV, logisztikai munkatárs. Az EU lehet áldás, vagy átok. A GYSEV soproni termináljáról, az EU csatlakozást követően 2 hónap alatt, az évi több milliárdos bevételt hozó Ro-La eltűnt. Szívós munkával, a logisztikai szolgáltatások, azon belül is a raktározás fejlesztésével mára sikerült elérni a 2004-ben kiesett Ro-La bevételeit.

Prof. Dr. Knoll Imre MLE, tiszteletbeli elnök. A gazdasági-, ellátási-, szállítási folyamatok egymásra épülése egy olyan komplex szemlélet módot kíván a cégek vezetőitől, ami ma már nem mellőzhető a döntések meghozatalánál.

Gecse Gergely GKM, logisztikai munkatárs. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretén belül ismertetésre kerültek azok a pályázati lehetőségek, amelyek a közeljövőben megnyílnak a logisztikai szolgáltatók előtt.

Dr. Radóczy Ákos KTI, főmunkatárs. A magyar Duna-i kikötők bemutatása az intermodális forgalom szemszögéből. Magyar fejlesztésként készült el egy informatikai rendszer a dunai hajó forgalom irányítására.

Bálint Judit Tansped, ügyvezető igazgató. Oktatási és képzési lehetőségek az új OKJ-s rendszerben, illetve a szakképzési hozzájárulás felhasználási lehetőségeiről kaptak a hallgatók tájékoztatást.

Barna Zsolt Waberer’s, logisztikai vezető. Újszerű logisztikai megoldásokat ismerhettek meg a hallgatók Kelet-Közép Európa egyik vezető logisztikai szolgáltatójától.

Logisztikai kerek asztal beszélgetés résztvevői: Fülöp Zsolt MLSZKSZ elnök, Lakatos Péter MLE alelnök, Déri András MLBKT elnökségi tag, Tüske Péter MVSZ elnök, Horváth Miklós MLK elnök, Henter Ágnes ITDH.

A beszélgetés fő témája „versenyképesség”, vagy „versenyhátrány”! Az elhangzott beszélgetésekről egy rövid összefoglaló kerül ismertetésre.

Mi a magyar logisztika? A magyar logisztika jól van, a közepes cégek erősödése várható, a kisebbek, vagy lemorzsolódnak, vagy összefognak. A környező országok adó és pénzügyi politikája nagyságrendekkel jobb, mint Magyarországnak, ezért a közeljövőben el fog indulni egy átrendeződési folyamat – cégek települnek át a szomszédokhoz. A repülőtéri vámkezelések száma megháromszorozódott elektronikus vám bevezetése területén EU-szinten élen járunk. Egyelőre az országmarketing próbálja ellensúlyozni a kedvezőtlen gazdasági tényezőket, több-kevesebb sikerrel. Az oktatás terén elcsúszott az egyensúly, jelenleg hatalmas dömping van felsőfokú- és óriási hiány van a középfokú végzettségű szakemberekből. Ez komoly munkaerőellátási problémát eredményezett a piacon és ez már olyan mértékű, hogy a további fejlődést is komolyan akasztja.

Kialakult-e az ország logisztikai stratégiája? Rész programok vannak, de mivel a Nemzeti Logisztikai Stratégia nem kapta meg a neki járó összefoglaló, szintetizáló helyet, ezért az egyes elemek összehangolása nem megoldott, nincs meg a rendszer egészére vonatkozó összhang. Ez azt jelenti, hogy az egyes tárcák stratégiái egymás mellett mennek el, az egyes anyagok köszönő viszonyban sincsenek egymással. Szükséges lenne az állam teljes adminisztratív részének logisztikai szempontú átvilágítása, kiszűrve a párhuzamosságokat, feltárni a kritikus pontokat és hatékonyságot javító komplex programot készíteni. Megfelelő átvilágítás nélkül egyetlen hatékonyságjavító program sem lesz sikeres.

Rynart csődbe menetele milyen hatással lesz a logisztikai piacra? A Rynart nem azonnal fogja elveszíteni az üzleteit, hanem fokozatosan, az évenkénti újtendereken. Az ott lévő több mint 100.000 m2-s raktár kapacitás új piaci szereplőknél történő elhelyezés egyben nagy kihívás és nagy lehetőség is. A vámudvarokat nem fogja érinteni a változás. Alapvetően az a nagy probléma egyes logisztikai szolgáltatóknál, hogy a várható állami támogatásokat, amit még meg sem nyertek, beépítik az üzleti tervükbe, ha nem nyernek, akkor következik az adósság spirál, illetve piaci részesedés növelése érdekébe önköltségi ár alatt vállalnak be feladatokat, amiknek lehet a Rynart- effektus a vége. CSŐD! Minden szakmának megvan a saját Rynart-ja, de ettől még egyik esetben sem történt radikális piaci átrendeződés az adott területen.

A konferencia többi előadását, sajnos a cikk terjedelme miatt nem lehet itt bemutatni, az érdeklődők, az mlszksz@mlszksz.hu emailcímen kérhetik az előadások anyagát.


Bíró Koppány Ajtony

Főtitkár

MLSZKSZ

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Aktualitások
 
Ajánló
 
Cikkek, tanulmányok
 
Linkgyűjtemény
 
Kapcsolódó linkek
 
Ez + az
 
Kapcsolat
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?