Sztár a munkahelyen
2007.10.18. 16:53
Nem érdemes beszólni a főnöknek, és a túlzott okosság is veszélyes.
Hiába az éjjel-nappali munka, a hétvégi feladatok bevállalása, a komoly megfelelési vágy, a mérhető teljesítmény, valami miatt mégsem sikerül előbbre lépni a munkahelyen, sem anyagilag, sem erkölcsileg nem ismerik el a napi robotot. Egy amerikai karriercoach az ilyen csalódott munkavállalók számára állított össze egy hibalistát, mit ne tegyenek a munkahelyükön. Cynthia Shapiro szerint teljesen mindegy, mennyire vagyunk profik, elég néhány gyengeség, és soha nem leszünk sztárok a munkahelyünkön.
A legtöbb szakértői poszton dolgozó, sőt még sok középvezető is a napi feladatot a saját értékítélete alapján végzi, és nem a vállalata vagy még inkább a főnöke „szája íze szerint”. Az előrelépéshez el kell dobni a saját napirendünket, és azokat a célokat kell követni, amelyeket a főnök fontosnak tart. Akkor is, ha mi azokat értelmetlennek tartjuk – emeli ki a coach. A másik hiba, hogy sokan képtelenek tartani a véleményüket, „beszólnak” a főnöknek, kritizálják a folyamatokat, a kitűzött célokat, s hiába konstruktívak, a negatív véleményt azonnal megjegyzik a főnökök. Ha munkáról van szó, sokkal fontosabb, hogy pozitív legyél, mint hogy jártas a szakmádban – mondja Shapiro.
Az sem jó stratégia, ha nem a főnöknek, hanem a HR-nek öntjük ki a lelkünket. „A HR-esek azért vannak, hogy megvédjék a vállalatot tőled, és ezt úgy érik el, hogy alaposan megfigyelnek” – fogalmaz Shapiro. Azt tanácsolja, csak a tljesítményünkkel kapcsolatos problémával keressük a HR-t, ekkor segíteni fognak.
Túl okosnak lenni sem érdemes. Azt hiheted, minél okosabb vagy, annál valószínűbb, hogy elismerésben részesülsz, de nem mindig történik ez így, hisz az eszed veszélyforrásnak tüntethet fel téged, s nem értéknek – véli a coach. A karrierszakember ravaszságra buzdít, hogy az előléptetés érdekében az okossággal a főnökünket, elöljárónkat támogassuk.
A tanácsadó az egyik legnagyobb karrierhibának tartja, ha nem tudjuk, nem vesszük észre, hogy mikor kell váltanunk. Számos módja van annak, hogyan kell felmérni, fenyeget-e az elbocsátás veszélye. „Rossz viszonyban vagy a főnököddel, régóta nem kapsz fizetésemelést, azokat az ügyfeleket vagy projekteket kapod meg, akiket senki más nem vállal? Ha ezek bármelyike ismerős, kezdj el új állást keresni” – int óvatosságra Shapiro.
Forrás: www.vg.hu
|