Szabó-Logistic Center - A logisztikai szakma oldala kezdő, kész és majdnem kész logisztikusoknak
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A honlapgazdáról
 
Logisztika
 
Társtudományok
 
Logisztikai értelmező szótár
 
A logisztika főbb területei
A logisztika főbb területei : Szállítás, fuvarozás, szállítmányozás

Szállítás, fuvarozás, szállítmányozás

  2006.01.31. 09:07


Bár a szállítás és a szállítmányozás nem összekeverendő fogalmak, mégis egy pontban tárgyalom őket, tekintettel arra, hogy csak egymáshoz viszonyítva lehet őket igazán megfelelően értelmezni.
 
 
 
Hagyományos áruszállítási és fuvarozási rendszerek és technológiák

 

Az áruszállítási rendszerek áttekintése

Általános feladata: Alap-, segéd-, üzem-, félkésztermékek késztermékek, valamint a hulladékok helyváltoztatása a kitermelés, a termelés, a feldolgozás/fogyasztás és a hulladékfeldolgozás helye között.

Megvalósulhat:
Saját járművel, saját célra: szükségessé tehetik az áruk sajátossága illetve a cég stratégiája. Az azonos jellegű szállítási feladatok rendszeresen nagy gyakorisággal ismétlődnek.

Fuvarozás, szállítás: díjazásért mások részére szerződéses jogviszony keretében végzett árutovábbítás. E tevékenységet végző vállalat a fuvarozó, és a feladó és a címzett a fuvaroztató, az áru a küldemény. Más tulajdonát képező árut juttatnak el fuvardíj ellenében.

Szállítmányozás: valamely szervezet más áruját, más közlekedési eszközével, megfelelő térítés ellenében a címzetthez szállítja, és közben ellátja a szállítás során felmerülő kiegészítő teendőket is, saját nevében végzi a szolg-t.

Szállítási láncok, logisztikai áruszállítási rendszerek
  1. Közvetlen (egytagú) szállítás:
    -azonos járművekkel, azonos szállítópályán végzi a szállítást,
    -átrakodási igény nincs,
    -a járművek fogadásához megfelelő létesítmények szükségesek.
  2. Közvetett szállítás (összetett, több tagú) szállítás:
    - különböző szállítási járművekkel, különböző pályákon végzik a szállítást,
    - rendszerint 2 vagy több közlekedési alágazat működik együtt hagyományos, vagy kombinált szállítási lánc.
                                                                                              Forrás: www.abbcenter.com
 
Szállítmányozás  - az a széleskörű szolgáltatás, amely a fuvaroztatót és a fuvarozót kapcsolja össze, és a küldemények továbbításával kapcsolatban a megbízót tehermentesíti a sok utánjárást igénylő munkától.
 
Feladatai

- az árutovábbítás optimális módjának megtervezése (a küldemény útvonalának, a közlekedési ág és a jármű megválasztása),
- a megbízás végrehajtása (járműmegrendelés, a fuvarozási szerződés megkötése, a fuvarokmány kitöltése)
- a küldeménykövetés,
- az esetleges károkkal kapcsolatos jegyzőkönyvezetés és
- a megbízó helyett a fuvaroztatóval szembeni, különböző eljárás lebonyolítása
 
                                                                                                  Forrás: www.LogSped.hu  
 
A kombinált fuvarozási, szállítási módokról ld. a Logisztikai értelmező szótár Kombinált fuvarozási rendszerek szócikkét. 
 

A szállítás és a fuvarozás jellemzői:

Egyszerűbb a szállítással való megismerkedés, mert azon olyan árutovábbítás értendő, amit saját szállítóeszközzel, maga a szállítóeszköz tulajdonosa végez. Szerződést önmagával nem köt. Díjat nem számol fel. Költségei ugyan keletkeznek, de annak meg van a maga nyilvántartási és elszámolási rendje. Így a szállítás nem vállalkozás jellegű tevékenység, hanem saját célú, saját eszközzel végzett árutovábbítás.

A fuvarozást első megközelítésben a szállítástól célszerű elválasztani. Ennek érdekében a fuvarozás mások árujának saját fuvareszközzel történő továbbítása. Nemcsak az elnevezésből olvasható ki a szállítással szembeni különbözősége, hanem egy, a szállítástól eltérő rendszer működtetése is kiolvasható a meghatározásból. Saját fuvareszközzel kell rendelkezni. Vagyis üzletszerűen végzett tevékenység ellátása érdekében, fuvareszközt kell beszerezni. Aki pedig ilyen eszközt beszerez, az a fuvarozást üzletszerűen végzi, vagyis fuvaros. Csupán utalunk rá, hogy a fuvareszközöknek meglehetősen széles skálája van, amely az igen sokféle fuvarfeladat el-látására használható fel. Jelentőségét tekintve azonban sokkal fontosabb, hogy a fuvarozó más áruját továbbítja. Átveszi, elviszi, útközben megőrzi, átadja. A küldemények igen nagy értéket is megtestesíthetnek. Ezeknek az átadása, a fuvarozó részéről történő átvétele megbízhatóságot és felelősséget igényel. A továbbítás során különféle veszélyhelyzet keletkezhet, amely akadályozza, esetleg lehetetlenné teszi a célba juttatást. Ezért a fuvarozásban résztvevő felek egymással – a felelősség egyértelművé tétele érdekében – szerződést, mégpedig fuvarozási szerződést kötnek.

Fuvarozás tehát szerződés alapján, díjazás ellenében végzett tevékenység, amelynek keretében a fuvarozó köteles a megbízó küldeményét a rendeltetési helyére továbbítani, és a címzettnek kiszolgáltatni. A szerződés két fél között – a megbízó és a fuvarozó között – jön létre, de szerepel benne a címzett, mint akihez a küldeményt el kell juttatni, és aki átvételével igazolja, hogy az meg is érkezett.

A fuvarozási szerződést azonban nem lehet önmagában lévő, egy célú szerződésnek tekinteni. A küldemény eljuttatása az esetek többségében azért válik szükségessé, mert a küldemény gazdát cserélt. Az egyik fél eladja az árut a másik félnek. Ennek során is születik egy szerződés, mégpedig egy adás-vételi szerződés. Az adásvételi szerződésnek a következtében köthette meg – az esetek többségében – az eladó a fuvarozóval a fuvarozási szerződést. Aki az adásvételi szerződésben eladó, az a fuvarozási szerződésben megbízó. (Olykor fuvaroztatónak is szokták nevezni). Aki az adásvételi szerződésben vevő, az a fuvarozási szerződésben címzett. A fuvarozó nincsen szerződéses kapcsolatban a címzettel, de amikor a küldeménnyel megjelenik a címzettnél (a címzett értesítése után) a címzett is „belép” a szerződésbe, mégpedig úgy, hogy a megbízónak megszűnik, a címzettnek pedig létre jön a fuvarozási szerződésből keletkező joga.

A fuvarozási szerződés a fuvarozás elvállalásával jön létre. Jogszabály azonban kimondhatja, hogy a küldemény átvételét követően jön létre a fuvarozás elvállalása. Ha a szerződés megkötésének nem előfeltétele, hogy a fuvarozó azt átvegye, akkor a szerződés megegyezéssel jön létre. A szerződés megkötésének különböző formái (írásban, szóban, stb.) lehetnek. Legelterjedtebb az írásban kötött szerződés, amely a fuvarlevél kiállításával valósul meg. A fuvarlevél bizonyítja a fuvarozási szerződés létrejöttét, illetőleg a küldemény átvételét. A fuvarlevél kiállítása meghatározott alakban és tartalommal, kötelező is lehet.

Mint minden szerződésben- így a fuvarozási szerződésben is – a szerződő felek jogokat szereznek és kötelezettségeket vállalnak.

A feladónak a szerződésben vállalt kötelezettsége kiterjed:

          a küldemény csomagolására

          a küldemény továbbításához, vagy útközben szükséges hatósági kezeléshez a felhasználható okmányok biztosítására

          a fuvarokmányok kitöltésére

          a küldemény berakása a feladót, a kirakása a címzettet terheli

          egyes esetekben a küldemény kíséretének a biztosítására

A fuvarozó köteles a fuvareszközt a megfelelő időben és helyen, fuvarozásra alkalmas állapotban kiállítani, és a fuvarozást megkezdeni. Ha fuvarozó a küldemény átvétele előtt a megfelelő fuvareszköz kiállításával késlekedik, a feladó a szerződéstől elállhat és kártérítésként a berakás eredménytelen megkísérléséből eredő költségeket, valamint a más fuvarozónak kifizetett fuvardíjtöbbletet követelheti.

A fuvarozónak a küldemény továbbításakor a gazdaságosság és a küldemény biztonságának figyelembevételével kell eljárnia. Ez a fuvarozói kötelezettség azonban nem zárja ki, csak korlátozhatja a feladónak a fuvarozás során érvényesíthető jogát.

Ha a fuvarozó olyan utasítást kap, amely veszélyezteti a fuvarozás gazdaságos, gyors és biztonságos teljesítést, köteles erre a feladó figyelmét haladéktalanul felhívni. Az utasítás írásban történő megismétlése esetén azonban, a fuvarozó köteles az utasítást a feladó veszélyére és költségére végrehajtani. Meg kell azonban tagadnia az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtásával veszélyeztetné mások személyét, vagy mások vagyonát.

Ha a fuvarozás akadályba ütközik, a fuvarozó köteles a feladótól haladéktalanul utasítást kérni. Ha az akadályt a fuvarozás körén kívüli ok idézte elő, a megbízó köteles az akadályig nyújtott teljesítménnyel arányos fuvardíjat megfizetni. Ha nem a fuvarozás körén kívüli az akadály, az úgy minősül, hogy a fuvarozó nem teljesítette a szerződésben vállalt kötelezettségét, így kártérítésre kötelezhető.

Általános szerződési kötelezettségnek minősül, hogy a fuvarozó köteles a feladót a fuvarozás lebonyolításával kapcsolatos minden lényeges körülményről haladéktalanul értesíteni.

Az értesítési kötelezettség különösen akkor áll fenn, ha

          a küldeményt kár érte,

          ha a fuvarozási határidő lényeges túllépése várható,

          a küldemény épsége veszélyben van,

          a küldemény kiszolgáltatása nem lehetséges.

A feladó a fuvarozás megkezdése előtt a szerződéstől elállhat, köteles azonban a fuvarozó kárát megtéríteni.

A feladót a küldemény felett, annak címzett részére történő kiszolgáltatásáig, rendelkezhet. Ez kiterjedhet a küldemény útközbeni feltartóztatására, visszairányítására, más címzett vagy más rendeltetési hely kijelölésére.

A fuvarozásnak – mint szerződésben vállalt kötelezettségnek – befejező szakasza a küldeménynek a címzett részére történő átadása. A küldemény átadása olyan folyamat, amely a címzett értesítésével veszi kezdetét, ezt az áru átadása követi, és az árunak fuvarlevélen történő átvételével fejeződik be.

A címzett is utasíthatja a fuvarozót, de ez a fuvarozót csak akkor kötelezi, ha nem ellentétesek a feladó rendelkezéseivel. Az utasításokból eredő költségek azonban már a címzettet terhelik.

Minthogy a fuvarozási szerződésbe a címzett is „belép” a fuvarozó elleni igényeket a feladón kívül a címzett is érvényesítheti.

A fuvarozó a fuvarozási díj, továbbá a fuvarozásra szükséges és hasznosan fordított költségek megtérítését követelheti. A fuvarozót a fuvardíj és költségek erejéig zálogjog illeti meg azokon a dolgokon, amelyek a fuvarozással kapcsolatosan birtokába kerültek. Itt alapvetően a fuvarozásra átvett küldemények tekinthetők olyan dolognak, amelyre a zálogjog kiterjed.

A fuvarozás veszélyes üzemi tevékenységnek minősül. A fuvarozás során a fuvarozó különböző veszélyhelyzetekbe kerülhet. Ezért különös szerepe van a fuvarozó és a feladó felelőssége meghatározásának.

A fuvarozás nemcsak a küldeményeknek a címzetthez eljuttatását, hanem annak meghatározott időn belüli – egyes esetekben meghatározott időre történő – eljuttatását is jelenti. Ha késik a fuvarozó, vagyis az eljuttatási időn túl szolgáltatja ki a küldeményt, akkor kötbér fizetésre kötelezhető. A kötbér a késedelem tartalmához mért, legfeljebb azonban a fuvardíjnak megfelelő összegű lehet. Vagyis a maximális kötbér esetében a fuvarozó díjmentesen végezte a fuvarozást. Ha a megállapodás meghatározott időre történő teljesítésre vonatkozott és ennek a fuvarozó nem tett eleget, akkor a megbízó a kötbért meghaladó kár megfizetését is követelheti.

Minthogy a fuvarozás során különféle veszély következtében kár keletkezhet fontos, hogy a fuvarozási szerződés meghatározza azokat a káreseteket, amelyekből keletkezett kárért a fuvarozó felelős, vagy mentesül, illetve amely a közreműködők magatartására vezethető vissza.

A fuvarozó felelős azért a kárért, amely a küldemény átvételétől a kiszolgáltatásáig terjedő idő alatt a küldemény teljes vagy részleges elvesztéséből, megsemmisüléséből vagy megsérüléséből keletkezett. E teljes körűnek tekinthető felelősség alól azonban fontos a kivételeknek az ismerete.

Mentesül a fuvarozó, ha a kár

          a fuvarozó tevékenységi körén kívül eső elháríthatatlan ok,

          a csomagolás kívülről észre nem vehető hiányossága,

          a küldemény belső tulajdonsága,

          a feladó által végzett berakás, illetőleg a címzett által végzett kirakás, vagy

          annak következtében állott elő, hogy a feladó, a címzett, vagy az általuk rendelt kísérő nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható, ideértve azt az esetet is, ha feladó a szükséges okmányokat nem adta át, vagy nem jól töltötte ki, továbbá, ha a fuvarozót nem tájékoztatta a küldemény kívülről fel nem ismerhető rendkívüli értékéről.

A fuvarozással kapcsolatos károkért való felelősség meghatározása mellett igen fontos szerephez jut a bizonyítás. A kár ugyanis csak akkor terheli a fuvarozót, ha annak minősített esetét igazolni tudja. Mentesül azonban a fuvarozó, ha a kár feltételezett bekövetkezésének az ellenkezőjét vele szemben nem tudják bizonyítani.

A fuvarozót terheli annak bizonyítása, hogy a kárt a tevékenységi körén kívül eső, elháríthatatlan körülmény okozta, a feladót, illetőleg a címzettet terheli annak bizonyítása, hogy a kár nem a küldemény belső tulajdonságára vezethető vissza.

A csomagolás hiányosságát a fuvarozó, azt, hogy a kár nem ennek következtében állott elő, a feladó, illetőleg a címzett köteles bizonyítani.

Ha a berakást a feladó, illetőleg a kirakást a címzett végzete, őt terheli annak bizonyítása, hogy a fuvarozó felvetésével ellentétben a kár nem a berakás, illetőleg a kirakás következtében állott elő.

A feladót, illetőleg a címzettet terheli annak bizonyítása, hogy ő, illetőleg az általa rendelt kísérő úgy járt el, ahogy az adott helyzetben elvárható.

A küldemény teljes vagy részleges elveszése, illetőleg megsemmisülése esetében a fuvarozó fuvardíjra, illetőleg a fuvardíj arányos részére nem tarthat igényt, köteles továbbá megtéríteni az elveszett dolog értékét.

A küldemény megrongálódása esetében a fuvarozó választása szerint vagy az értékcsökkentés megtérítésére, vagy pedig a rongálódás kiküszöbölésére köteles.

Ha kárt a fuvarozó szándékosan okozta, az ebből eredő minden kárért felelős.

Ha az átvételkor felismerhető, hogy a küldemény hiányos vagy sérült, a fuvarozóval szemben az igényt haladéktalanul érvényesíteni kell. Ennek elmulasztása jogvesztéssel jár.

Az átvétel után csak három napon belül és csak akkor lehet a fuvarozóval szemben igényt támasztani, ha a hiányt vagy sérülést az átvételkor nem lehetett felismerni.

A fuvarozási szerződés alapján támasztható igények egy év alatt elévülnek. Az elévülés kezdő időpontja a küldemény kiszolgáltatásának időpontja, illetőleg azaz időpont, amikor a küldeményt ki kellett volna szolgáltatni.

Ha a feladó írásban utasította a fuvarozót arra, hogy a küldeményt a csomagolás hiányossága ellenére vegye át, a csomagolás hiányossága következtében a fuvarozóra vagy más személyre háruló kárt köteles megtéríteni és viseli a küldeményben keletkezett kárt is.

Ha pedig a fuvarozó a csomagolás kívülről észrevehető hiányossága ellenére anélkül vette át a küldeményt, hogy erre a feladó írásban utasította volna, a csomagolás hiányossága következtében a fuvarozóra vagy más személyre háruló kárt, valamint a küldeményben keletkezett kárt fele részben a fuvarozó, fele részben a feladó viseli.

Nemzetközi közúti fuvarozás

A szállításról, fuvarozásról szóló előző összeállítást követően a nemzetközi fuvarozással ismerkedünk meg. A fuvarozásnak az általános jellemzők alapján történő áttekintése során nem tettünk különbséget a belföldi és a nemzetközi fuvarozás között. Az ismertetett jellemzők egyaránt érvényesek voltak a belföldi és a nemzetközi fuvarozásra. Ha azonban a fuvarozás az „ország határán túl” nyúló árutovábbításra irányul, akkor az nem végezhető el nemzeti szabályozás alapján. Amennyiben az országok egymástól eltérő szabályozásait kellene a továbbítás során igénybe vett országonként alapul venni, azok egymástól olyan mértékű eltérést tartalmaznának, hogy lehetetlenné válna a nemzetközi fuvarozási feladat ellátása. Elegendő, ha arra a körülményre gondolunk, hogy milyen küldeményt lehet az egyik vagy a másik országon át megkötöttség nélkül, illetve milyen küldeményeket lehet fenntartással fuvarozni, vagy melyek azok a küldemények, amelyek ki vannak zárva a fuvarozásból. Ha a küldemény továbbítására vonatkozó megítélések országonként, a belső szabályozásaikból eredően eltérnek, akkor a fuvarozási útvonalnak csupán egy szakaszán lehetne az árut továbbítani. Ezenkívül seregnyi témát lehetne felvetni, amely egyaránt szükségessé teszi, hogy a nemzetközi fuvarozás szabályozása nem nyugodhat nemzeti alapon. Nemzetközi egyezményekre van szükség, amelyek a csatlakozott országokra nézve egységes szabályozást hoznak létre.

Az egyezményeknek az a jellemzőjük, hogy meghirdetésük után a csatlakozott országok magukra nézve - földrajzi területükre nézve - elfogadják az egyezmény szerinti szabályozást. Ennek megfelelően az egyezményhez csatlakozott országokban - azok tarületén - azonosak a szabályok, azonosak a feltételek. A csatlakozás tehát nem megkötöttséget jelent, hanem annak a lehetőségét, hogy a különböző országok területén áthaladó fuvarozás azonos feltételekkel végezhető. Ezért tekinthetők az egyezmények a nemzetközi fuvarozás előfeltételének.

A nemzetközi egyezmények azonban nem általánosan, hanem meghatározott fuvarozási tevékenységeket szabályoznak. Így a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény szabályozza a vasúttal végzett nemzetközi fuvarozást. Ez COTIF néven jelent meg, amelynek az „A” melléklete a Nemzetközi Vasúti Személy- és Poggyászfuvarozási Egyezmény (CIV), míg a „B” melléklete a Nemzetközi Vasúti Árufuvarozási Egyezmény (CIM).

A nemzetközi közúti fuvarozásra vonatkozóan Egyezmény a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésekről címet viseli és kezdő betűi alapján CMR rövidítésként vált ismertté. Hasonló egyezményekkel lehet találkozni a folyami- és a tengeri hajózás esetében, valamint a légi közlekedésre vonatkozóan is.

Az előzőek keretében megismertük, hogy a fuvarozás szerződés alapján, díjazás ellenében végzett tevékenység. A fuvarozásban részt vevő felek (feladó és fuvarozó) között fuvarozási szerződés jön létre. A szerződésben a felek mindazokban a kérdésekben megállapodnak, amelyek a fuvarfeladat végrehajtása érdekében szükségesek. Azokban a kérdésekben is meg kell állapodni, amelyek a fuvarozás során esetleg felmerülnek, pl az áru elveszése, megsérülése, stb. A nemzetközi fuvarozás is szerződés alapján végzett tevékenység. A nemzetközi fuvarozás azonban annak következtében, hogy több országon át, általában nagyobb távolságra, több határátmenet igénybevételével továbbítja a küldeményt, a belföldi fuvarozási szerződéshez képest sajátos feladatokat szabályoz. A szerződésből ered, hogy a részt vevő feleknek azonos akarat kinyilvánítással kell megállapodniuk. Abból eredően, hogy a nemzetközi fuvarozás összetettebb, mint a belföldi fuvarozás, még nehezebb lenne a fuvarozás során előforduló valamennyi kérdésben a feleknek fuvarfeladatonként megállapodniuk. Megállapodás nélkül viszont a fuvarozást meg sem lehetne kezdeni. Olykor hosszabb időt igényelne a szerződés alapján történő megállapodás, mint a fuvarfeladat végrehajtása. Eredménytelenség esetében újabb fuvarozóval kellene megkezdeni a hosszasnak ígérkező tárgyalást. Minthogy a fuvarozás egyik fontos eleme a küldemény időben történő eljuttatása, félő, hogy a szerződés valamennyi kérdésében való megállapodás miatt késedelmet szenvedne a küldemény időben való megérkezése. Erre az összefüggésre is tekintettel, a nemzetközi fuvarozási egyezmények olyan fuvarozási szerződéses feltételeket tartalmaznak, melyek valamennyi, az egyezménnyel szabályozott fuvarozási szerződésre nézve megoldásul szolgálhatnak. Az egyezményhez csatlakozással tehát az ország (vagy a fuvarozó) valamennyi, a fuvarozás során előforduló esetet magába foglaló szerződésen nyugvó szabályozáshoz jut. Ezek a szabályozások így lehetővé teszik, hogy a tervezett fuvarozás során előforduló valamennyi helyzetben a szerződő felek szabályozáson nyugvó megoldással rendelkeznek. A fuvarozás során eltérő körülmények szabályozása válik szükségessé a vasút-, vagy a gépjármű közlekedés esetében. Ebből az is következik, hogy nem általános nemzetközi fuvarozás, hanem csak a közlekedési ágankénti nemzetközi fuvarozás értelmezhető.

Terjedelmi okok miatt az összes nemzetközi fuvarozási egyezmény ismertetésére nincsen lehetőség. A nemzetközi fuvarozás bemutatásaként a továbbiakban a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésről szóló Egyezményt (CMR) tekintjük át, kiemelve néhány, a nemzetközi fuvarozás sajátos jellemzőjét.

Az Egyezményt /CMR/ 1956 év május 19-én kötötte meg öt európai ország. Hazánk 1971. április 29-én a 3. sz. törvényerejű rendelettel csatlakozott. Ma szinte valamennyi európai ország tagja az Egyezménynek.

A Szerződő felek - az Egyezményt aláírók - a nemzetközi közúti árufuvarozási szerződésekre vonatkozó feltételeket - különösen a fuvarozáshoz használt okmányokat és a felek felelősségének kérdésében -, egységes szabályozást hoztak létre. A felsorolásból is kitűnik, hogy a CMR nem kíván minden, a fuvarozás során előforduló esetre előírást tartalmazó szabályozást létrehozni, hanem teret biztosított a felek megállapodásának. Az Egyezmény azt a felfogást tükrözi, hogy amiben intézkedést nem tartalmaz - a kevésbé fontos kérdések -, azt átengedi a tagállamoknak, hogy ez esetben a nemzeti jogszabályaikban megjelent - a CMR szabályozás elveivel nem ellentétes - szabályozást léptessék hatályba.

Az Egyezmény minden olyan szerződésre vonatkozik, amely áruknak közúton, járművel, díj ellenében végzett fuvarozásaként teljesítettek, ha az áru átvételének helye és a kiszolgáltatásra kijelölt hely két különböző állam területén van, amelyek közül legalább az egyik szerződő állam. A meghatározás szerint az Egyezmény nem terjed ki ugyanazon állam területén belül lévő fel- és lerakóhely közötti fuvarozásra. Az Egyezmény csak a közúti járművekkel végzett fuvarozásokra terjed ki. A fuvarozást akkor is lehet az Egyezményben foglaltak alapján végezni, ha a közúti járművet hajóval vagy vasúttal továbbítják, feltéve, hogy a gépjárműből az árut nem rakják ki, vagyis a közúti jármű a berakott küldeményt megbontatlan formában továbbítja. Az Egyezmény alkalmazásában „jármű” elnevezésen gépjármű, nyerges vontató, pótkocsi, félpótkocsi értendő, amely meghatározás megegyezik a Közúti Közlekedési Egyezmény szerinti jármű fogalmával.

Nem terjed ki az Egyezmény a nemzetközi postaegyezmény rendelkezései alapján végzett fuvarozásra, a hullák fuvarozására, valamint az átköltözési ingóságok fuvarozására.

Ha az árut a gépjárműből, konténerből más közlekedési eszközbe rakják át, a CMR Egyezmény csak a közúti járművel továbbított szakaszra érvényes. Amennyiben az áruval, konténerrel rakott járművet vasúttal, hajóval továbbítják, a teljes útvonalra a CMR érvényes.

Ha a fuvarozó vagy a szállítmányozó - mint fővállalkozó - az áru továbbítását az egész útvonalon, vagy annak egy részén alvállalkozóval végezteti Ró-La, Ró-Ró, a fuvarozó és a megbízott között az egész útvonalra a CMR szerinti feltételek érvényesek, - feltéve, hogy a rakományt nem bontják meg.

Ha az áruban nem a közúti fuvarozó által végzett fuvarozás során kár keletkezik (elveszés, megsérülés, kiszolgáltatási késedelem), de nem a közúti fuvarozó hibájából, a felelősséget a más fuvarozási ágazatra érvényes előírás szerint kell megállapítani.

A fuvarozó felelős alkalmazottaiért és minden olyan személy cselekményéért, mulasztásáért, akiknek a szolgálatát a fuvarozás teljesítése érdekében igénybe vette. Ezekért úgy felel, mint saját cselekményéért és mulasztásáért.

A fuvarozási szerződésről fuvarlevelet állítanak ki. Nem a fuvarlevél tekintendő fuvarozási szerződésnek, hanem a felek közötti megegyezés (konszenzus) hozza létre a fuvarozási szerződést. A fuvarlevél a szerződés írásbeliségét bizonyítja. A fuvarlevelet úgy kell előállítani, hogy a feladónak, a fuvarozónak és a címzettnek legyen külön-külön és eredetinek minősített példánya, amelynek a felhasználásával intézkedhet. A fuvarlevél kiállítási nyelvére nézve nincsen előírás. Célszerű azonban azt a feladási vagy a rendeltetési ország nyelvén kiállítani. A fuvarlevélre nincs alaki kötöttség érvényben, az Egyezmény csak a tartalmát határozza meg. Bár van forgalomban CMR fuvarlevél, de azt a fuvarozók érdekképviselete állította össze és nem az Egyezmény melléklete. A fuvarlevél formájában el lehet térni. A fuvarlevél adatainak elektronikus úton történő előállítása is lehetséges, ha az a kötelezően előírt adatokat tartalmazza. A fuvarlevél pontatlan vagy nem teljesíthető adatainak bejegyzéséből keletkezett költségek és károk a fuvarozót terhelik. Ha a fuvarlevélbe - a feladó kérésére - a fuvarozó vagy annak alkalmazottja - gépkocsivezető - vezeti be az adatokat, azt kell vélelmezni, hogy az esetben a feladó nevében járt el. >Miután a CMR szerint a fuvarozási szerződés nem az árunak fuvarozásra átadásával jön létre, szükséges, hogy a fuvarozó az árut az átvétel alkalmával ellenőrizze. Ez az ellenőrzés a fuvarlevélbe bejegyzett adatok közül kiterjed az árudarabok számára, jelére, sorszámára, továbbá az árura és az áru csomagolásának külső állapotára. Ha a fuvarozónak nincs módja az adatok pontosságát ellenőrizni, fenntartásait indokaival együtt a fuvarlevél 18. sz. rovatába jegyezheti be. A feladóra e bejegyzések csak akkor kötelezőek, ha azokat a fuvarlevélben elismeri.

  • A fuvarlevél - ha a felek aláírásukkal érvényesítik - bizonyítékul szolgál a fuvarozási szerződés megkötésére, a szerződés feltételei elfogadására és arra, hogy a fuvarozó az árut átvette. Ha a fuvarlevél nem tartalmazza a fuvarozó fenntartásait, az ellenkező bizonyításáig azt kell vélelmezni, hogy az áru és annak csomagolása jó állapotban volt, amikor a fuvarozó átvette, továbbá az árudarabok száma, valamint azok jele és sorszáma a fuvarlevél adataival megegyezik
  • A feladó felelős minden olyan kárért, amely a hiányos csomagolás következményében személyekben, mások áruiban és a gépkocsiban keletkezett. A feladó köteles a fuvarlevélhez csatolni azokat az iratokat, amelyek az áru kiszolgáltatása előtt a vám vagy más hatósági kezeléshez szükségesek, valamint a fuvarozó részére azok kezelésével kapcsolatos felvilágosításokat megadni. A fuvarlevélhez csatolt vagy a fuvarozónak átadott iratok elveszéséből, a helytelen használatából eredő következményekért a fuvarozó bizományosként felel.
  • A feladó jogosult az úton lévő áru felett rendelkezni (utólagos rendelkezés). Megszűnik a feladónak ez az utólagos rendelkezési joga, amint a fuvarlevél második példányát a címzettnek átadták, mert ettől fogva a címzettet illeti meg az áru feletti rendelkezés joga. A címzett már a fuvarlevél kiállításának időpontjától kezdve is rendelkezésre jogosult akkor, ha a feladó a fuvarlevélben ilyen értelmű bejegyzést tesz.
  • Az áru feletti rendelkezés során az utasítást olyan időpontban kell kiadni, hogy végrehajtható legyen, és az nem eredményezheti a küldemény megosztását, nem akadályozhatja a fuvarozó rendes üzemmenetét.
  • A kiszolgáltatás helyén a címzett jogosult a fuvarlevél őt megillető példányára, és átvételi elismervény fejében, az áru kiszolgáltatására. Ha megállapították az áru elveszését vagy az áru határidőn belül nem érkezik meg, a címzett jogosult a fuvarozási szerződésből eredő jogait a fuvarozóval szemben a saját nevében érvényesíteni.
  • Ha a fuvarozási szerződés a fuvarlevélben foglalt feltételek szerint nem hajtható végre vagy a végrehajtása - a fuvarlevélben foglalt feltételek szerint - lehetetlenné válik, a fuvarozó köteles az áru feletti rendelkezési joggal bíró személytől - mielőtt az áru a kiszolgáltatási helyre megérkezik - utasítást kérni, vagy olyan intézkedést tenni, amellyel megítélése szerint a legjobban szolgálja az áru felett rendelkező személy érdekeit.
  • Ha az árunak rendeltetési helyre érkezése után kiszolgáltatási akadály merül fel - nem található a címzett, vagy nem veszi át az árut -, a fuvarozó köteles a feladótól utasítást kérni.
  • A fuvarozót - a vétkesség esetét kivéve - megilletik a fuvarozási szerződésben foglaltak végrehajtásából származó költségek. Ha a kiszolgáltatás lehetetlenné válik, vagy nem hajtható végre a fuvarozási szerződés, a feladó az árut - a rendelkezésre jogosult költségére - lerakathatja. Az áru lerakásával a fuvarozást befejezettnek kell tekinteni. Amíg azonban nem történik meg az áru átvétele, a fuvarozó az árut köteles megőrizni, jogosult azt harmadik személyre bízni (beraktározás, hűtőházba helyezés). A felmerülő költségek az árut terhelik.
  • A fuvarozó felelős az áru teljes, részleges elveszéséért, megsérüléséért, ha az, az áru átvételének és kiszolgáltatásának időpontja között következett be, valamint felelős a késedelmes kiszolgáltatásért.
  • Mentesül a fuvarozó a felelősség alól, ha az elveszést, a megsérülést vagy a késedelmet a rendelkezésre jogosult vétkessége, a rendelkezésre jogosultnak a fuvarozó vétkességére vissza nem vezethető utasítása és az áru sajátos hibája, vagy olyan körülmény okozta, amelyet a fuvarozó nem kerülhetett el, és amelynek következményeit nem állt módjában elhárítani.
  • Mentesül a fuvarozó a felelősség alól, ha az elveszés vagy megsérülés azért keletkezett, mert

-       az árut csomagolás nélkül vagy hiányos csomagolással adták fel,

-       az árut nem megfelelően kezelték, az a felrakás, elhelyezés vagy lerakás következménye,

-       az áruk természetüknél fogva elveszésnek vagy sérülésnek vannak kitéve (törés,

     rozsdásodás, beszáradás, belső romlás, csurgás, apadás, férgek, rágcsálók kártevése),

-       az árudarabok nem voltak vagy nem megfelelően voltak megjelölve,

-       élőállatokat fuvaroztak.

  • A fuvarozót terheli annak bizonyítása, hogy a kár a mentesség körébe tartozó tényezők valamelyikéből keletkezett.
  • A rendelkezésre jogosult vétkessége akkor áll fenn, ha a fuvarozó vétkességére vissza nem vezethető utasítása, az áru sajátszerű hibája vagy olyan körülmény okozta, amelyet el nem kerülhetett, el nem háríthatott.
  • Ha a fuvarozó kimutatja (vélelmezi), hogy az elveszés vagy megsérülés az előzőekben található francia bekezdésbe szedett okok valamelyikéből, esetleg több ilyen okból keletkezhetett, azt kell vélelmezni, hogy a kár ebből keletkezett. A rendelkezésre jogosultnak azt kell bizonyítani, hogy a kár nem tulajdonítható a felsoroltak egyikének sem. Ha a rendelkezésre jogosult nem tudja bizonyítani, a fuvarozó mentesül a kárfelelősség alól. Az árut elveszettnek kell tekinteni, ha a határidő lejáratát követő 30 napon belül, vagy annak hiányában a felvételtől számított 60 napon belül nem szolgáltatták ki.
  • A fuvarozó kártérítési összegét annak az értéknek megfelelően kell kiszámítani, amellyel az áru a felvétel helyén és időpontjában rendelkezett. Ennek hiányában a tőzsdei ár, a piaci ár, vagy az azonos természetű és minőségű áruk közönséges értéke alapján kell megállapítani. A kártérítés nem lehet több, mint 8.33 SDR/kg. Az SDR tőzsdén bevezetett árfolyammal rendelkező valuta, amely mintegy 10.5 dollárnak felel meg. Akkor lehet magasabb a kártérítés, ha értékbevallással vették fel az árut, és a bevallott áruértéket a fuvarozó elfogadta.

Szerző: dr. Cseh Lajos c. egyetemi docens, Miskolci Egyetem

Forrás: www.pointernet.pds.hu

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Aktualitások
 
Ajánló
 
Cikkek, tanulmányok
 
Linkgyűjtemény
 
Kapcsolódó linkek
 
Ez + az
 
Kapcsolat
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?