Hírek : Fuvarozói megállapodás |
Fuvarozói megállapodás
tranzit.hu 2008.06.30. 15:22
A Magyar Köztársaság Kormánya és a közúti közlekedési szolgáltatást végző vállalkozások szakmai érdekképviseleti szervei között a terület versenyképességének javítása érdekében teendő intézkedésekről.
A Felek a közúti közlekedési szolgáltatók versenyképességi helyzetének negatív változását, kiemelten a motorikus célú tüzelőanyagár-robbanás következtében előálló erőteljes romlását értékelve, figyelemmel a világpiaci tendenciákra is, áttekintve a 2005. augusztus 23-án a Felek között kötött megállapodás teljesítését, figyelembe véve az azóta is megvalósítatlan vagy részlegesen megvalósított kérdéseket, az alábbi intézkedések megtételében állapodnak meg.
1.) Nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozása
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter a lehető legrövidebb időn belül a Kormány ülésére előterjeszti a szakmai érdekképviseletekkel már egyeztetett, az európai gyakorlathoz jobban igazodó szabályozási javaslatát a nehéz tehergépkocsik forgalma korlátozásának újraszabályozására. Ezen javaslat biztosítja, hogy a forgalomkorlátozás kezdő időpontja szombaton 15.00 órára essen és a magyarországi telephelyre, vagy lerakóhelyre érkező gépkocsik telephelyig, illetve lerakóhelyig közlekedhessenek, illetve, hogy a nyári forgalomkorlátozás kezdő időpontja július 1. legyen. A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter a tervezetet annak közigazgatási egyeztetésével egyidejűleg beterjeszti az Országos Környezetvédelmi Tanácshoz, annak soron kívüli tárgyalását kérve. Egyidejűleg a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter vállalja, hogy a hétvégi forgalomkorlátozás új szabályozásának bevezetéséig a magyarországi telephellyel rendelkező nemzetközi fuvarozókat - indokolt esetben – szombat 8.00 óra és 15.00 óra között a határ és a telephely között mentesíti a forgalomkorlátozás alól.
2.) A közúti árufuvarozáshoz és személyszállításhoz kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságokról szóló 57/2007. (III. 31.) Korm. rendelet felülvizsgálata
A Felek megállapodnak abban, hogy a hatályos szabályozás indokolt módosítása érdekében közös /az érintett szaktárcák és az érdekképviseletek képviselőiből álló/ munkacsoportot hoznak létre. A felülvizsgálat alapját a KTI tárgyszerinti tanulmánya képezi, a munkacsoport által kiértékelve a közelmúltban e téren a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítása hatását is. A felülvizsgálatnak – többek között - azt kell céloznia, hogy a szankcionálás – a visszatartó erő megtartása mellett – ne lehetetlenítse el a vállalkozásokat és a kirótt bírság a vétséget elkövetőt sújtsa, egyértelműek legyenek a járművisszatartás szabályai és egységesedjenek az egyes hatóságok eljárásai.
A Felek megállapodnak, hogy a munkacsoport felállítása legkésőbb 2008. július végéig megtörténik és a munkacsoport módosítási javaslatait 2008. október végéig véglegesítik. A KHEM vállalja, hogy a szükséges jogszabály-módosításokat a jogalkotásról szóló törvényben foglaltaknak megfelelően 2008. december 30-ig kezdeményezi.
3.) Szakképzési hozzájárulás
A Kormány vállalja és a szociális és munkaügyi miniszter megteszi a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a gépjárművezetői munkaerőhiány enyhítésére a Munkaerő-piaci Alap (MPA) képzési alaprészéből 2008-ban egyszeri, 150 M Ft-os keretösszeggel képzéstámogatási program valósuljon meg.
A szociális és munkaügyi miniszter egyidejűleg megteszi a szükséges intézkedéseket – többek között a gépjárművezetői hiány problémáját is figyelembe véve – a foglalkoztatást elősegítő támogatásokról, valamint a Munkaerő-piaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatásról szóló 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet olyan módosítására, amely lehetővé teszi a munkaügyi központok és a munkaadók megállapodásán alapuló, a munkaadók munkaerőigényét kielégítő képzések 100 %-os támogatását.
A Kormány kezdeményezi továbbá a foglalkoztatásról és a munkanélküliek ellátásáról szóló 2001. évi IV. törvény olyan módosítását, amely a fentiekben meghatározott támogatást 2009. január 1-től normatívvá teszi.
A Kormány vállalja, hogy kezdeményezi a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló törvény olyan irányú módosítását, amely a közúti közlekedési szolgáltatóknál minimum C, vagy D járműkategóriára érvényes vezetői engedélyhez kötött munkakörben dolgozók bérét kiveszi a hozzájárulás fizetésére kötelezettek köréből oly módon, hogy az így a vállalkozásnál maradó pénzösszegeket – ellenőrizhető módon – vezetői engedélyek megszerzését célzó képzésekre, illetve a szükséges továbbképzésekre és veszélyesáru-szállító gépkocsivezető, belföldi és nemzetközi fuvarozó, belföldi és nemzetközi autóbuszvezető, könnyű- és nehézgépkezelői szaktanfolyami képzésekre fordítják.
A felsorolt jogszabályok módosításának hatályba lépésétől függően vállalja, hogy megvizsgálja az MPA Képzési Alaprésze terhére indított program folytatásának lehetőségét. Vállalja és a szociális és munkaügyi miniszter megteszi a szükséges intézkedéseket, hogy a felnőttképzési és munkaerőpiaci képzési programok szakmai tartalmának kialakítását illetően e programok előkészítése és végrehajtása során a programot lebonyolító szervezet konzultál a megállapodást aláíró érdekképviseleti szervekkel, illetve a közúti közlekedési szolgáltatást végzők reprezentatív munkaadói szervezeteivel.
4.) Jövedéki adó
Az érdekképviseleti szervek tudomásul veszik, hogy a Pénzügyminisztérium derogációs kérelmet nyújtott be az Európai Bizottsághoz a kereskedelmi gázolaj közösségi irányelvtől eltérő adókedvezményének jóváhagyása iránt. A jövedéki adó visszatérítés azt követően léphet hatályba, miután az Európai Unió Tanácsa a magyar derogációs kérelmet jóváhagyja, és azt az Európai Bizottság nem minősíti tiltott állami támogatásnak.
A Kormány vállalja, hogy 2010-től nem alkalmaz a mindenkori EU minimum szintnél magasabb jövedéki adót a közúti közlekedési szolgáltató járművekre azzal a feltétellel, hogy a jövedéki adó mértéke nem lehet alacsonyabb a 2003. január 1-jén érvényes adószintnél, amíg az Európai Unió a vonatkozó irányelv folyamatban lévő felülvizsgálata során a korlátozást nem törli.
5.) Amennyiben a jövedéki adóra vonatkozó kérelmet az Európai Bizottság elfogadja („A” verzió):
5/A.) A befizetett gépjárműadóra tekintettel biztosított visszatérítés
A Kormány vállalja, hogy
a) az adóalany tehergépkocsijainak számát meghaladó pótkocsi, valamint a nyerges-vontatóinak számát meghaladó félpótkocsi után megfizetett adott évi gépjárműadónak megfelelő összeget – a visszaélések elkerülése érdekében – legfeljebb azonban a tehergépkocsik, illetve a nyerges-vontatók számával egyező darabszám után
b) az olyan tehergépjármű után, amelynek megengedett legnagyobb össztömege, illetve az olyan nyergesvontató után, amelynek megengedett legnagyobb vontatható össztömege a 40 tonnát meghaladja, a 40 tonnát meghaladó tömegrész 50 százalékának megfelelő tömegrész minden megkezdett 100 kilogrammja után 1200 forintot térít vissza, feltéve, hogy az adott gépjármű után az adott évi gépjárműadót megfizették.,
a Magyar Államkincstár útján az adóalanyok kérelmére visszatéríti.
5/B.) Illeték
A Kormány vállalja, hogy az adótörvény-módosítások keretében az illetéktörvény módosítására olyan javaslatot fogalmaz meg, miszerint az 5000 cm3 lökettérfogatot meghaladó tehergépjárművek esetében az 5000 cm3 feletti lökettérfogat részre a hatályos 18 Ft/cm3-nél kedvezőbb, 13 Ft/cm3 mérték érvényesüljön.
5.) Amennyiben a jövedéki adóra vonatkozó kérelmet az Európai Bizottság nem fogadja el („B” verzió):
5/A.) A befizetett gépjárműadóra tekintettel biztosított visszatérítés
A Kormány vállalja, hogy a légrugós vagy azzal egyenértékű rugózású gépjárművek (gépi meghajtású járművek, pótkocsik, félpótkocsik) adókedvezménnyel csökkentett adott évi gépjárműadójának 35 %-ával megegyező összeget a Magyar Államkincstár – az adóalanyok kérelmére – visszatéríti.
Vállalja továbbá, hogy a 2008. év II. félévi, határidőre befizetett gépjárműadó 35 %-ával megegyező összeget a fenti járművekre november 15-ig a Magyar Államkincstár az adóalanyok kérelmére visszatéríti.
5/B.) Illeték
A Kormány vállalja, hogy az adótörvény-módosítások keretében az illetéktörvény módosítására olyan javaslatot fogalmaz meg, miszerint az 5000 cm3 lökettérfogatot meghaladó tehergépjárművek esetében az 5000 cm3 feletti lökettérfogat részre a hatályos 18 Ft/cm3-nél kedvezőbb, 10 Ft/cm3 mérték érvényesüljön.
5/C.) A versenyképesség-javítás direkt eszköze
A Kormány vállalja az 5/A. és 5/B: pontokban foglaltakon túlmenően, hogy 2009-ben a főtevékenységként közúti közlekedési szolgáltatást végző vállalkozások számára 4,5 Milliárd Ft-ot – december 15-ig közösen kidolgozandó technikával - biztosít.
6.) Teljesítmény- arányos úthasználati díj (ED, elektronikus útdíjfizetési rendszer)
Az érdekképviseletek tudomásul veszik a megtett úttal arányos díjfizetési rendszer bevezetésére irányuló kormányzati szándékot.
A Kormány vállalja, hogy a bevezetés kérdésében folyamatosan egyeztet az érdekképviseletekkel és az ehhez szükséges dokumentumokat a KHEM folyamatosan rendelkezésükre bocsájtja. A Kormány vállalja továbbá, hogy az ED rendszer bevezetésére az érdekképviseletekkel történt egyeztetést követően, véleményük figyelembevételét követően kerül sor. A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter olyan javaslatot terjeszt elő, amely már a bevezetéstől kedvezményt biztosít a gyakori használók és a korszerű járművet üzemeltetők számára.
7.) Egyebek
A Felek megállapodnak abban, hogy a közúti közlekedési szolgáltatók helyzetének további javítása érdekében:
a) a 30 napos fizetési határidő jogszabályban történő szerepeltetése kérdésében,
b) az inkasszó intézményének bevezetése ügyében,
c) környezetvédelmi célú járműberuházások támogatására indítandó program ügyében,
d) egy speciális, a fuvarpiaci árakat figyelő monitoring rendszer bevezetése kérdésében, illetve
e) az egyablakos ügyintézés témakörében,
f) gyári új járművek forgalomba helyezése ügyében,
g) a közlekedés hatósági eljárások díjainak mérséklése kérdésében
szakértői szinten folytatják az egyeztetéseket, és javaslataikat 2008. október 15-ig kidolgozzák. A Kormány vállalja, hogy a szükséges jogszabály módosításokat a jogalkotási törvényben foglaltak figyelembevételével 2008. december 15-ig kezdeményezi.
Az érdekképviseleti szervek a megállapodás megkötésétől az 1-3. és 5-7. pontokat érintő témakörökben, nem szerveznek, és nem támogatnak a szolgáltatók körében semmiféle tiltakozó megmozdulást és minden tőlük telhetőt megtesznek a feszültségek tárgyalásos úton történő rendezésére, amennyiben a megállapodás végrehajtása az elvárt ütemben halad, valamint a Kormány az általa vállalt határidőket betartja. A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter a Kormány megbízása alapján vállalja, hogy e kérdések rendezése érdekében folyamatosan kapcsolatot tart az érdekképviseletekkel.
A 4. pont tekintetében az érdekképviseleti szervek kijelentik, hogy kizárólag nemzetközi méretűvé váló, az Európai Unió döntéshozó testületei felé irányuló tiltakozó akcióhoz csatlakoznak.
Jelen megállapodás a Kormány és a szakmai érdekképviseletek között kötött 2005. évi megállapodás helyébe lép.
Tudomásul veszik az illetékes szakmai érdekképviseletek, hogy a Kormány jelen megállapodás végrehajtása során az Európai Unió szabályainak megfelelően jár el, amennyiben az Európai Unió az 5. pontban foglalt megállapodásra vonatkozóan kedvezőtlen álláspontot foglal el, úgy a felek azonos nagyságrendben és célok megvalósítása érdekében közösen keresik a megoldási lehetőségeket.
A Kormány részéről: |
A szakmai érdekképviseleti szervek részéről: |
Dr. Szabó Pál
miniszter
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium |
Wáberer György
MKFE
elnök |
Földi Elek
elnök
NiT Hungary |
Dr. Veres János
miniszter
Pénzügyminisztérium |
Peredi Péter
főtitkár
FUVOSZ |
Szarvas Péter
elnök
KKVSZ |
Szűcs Erika
miniszter
Szociális és Munkaügyi
Minisztérium |
Dr. Dávid Ferenc
főtitkár
VOSZ |
Saslics Elemér
vezérigazgató
VOLÁN Egyesülés |
|