9M funkció
2006.03.24. 06:35
Egy cég logisztikai küldetését megtestesítő funkciók, amelyek jól tükrözik a logisztika vevőközpontú szemléletét:
- a megfelelő információk: az a szükséges és elégséges mennyiségű és minőségű információ, ami közvetlenül befolyásolja az adott logisztikai folyamatot. Ezen információk áramolhatnak a folyamattal párhuzamosan, de azzal ellentétes irányba is. Manapság (különösen a JIT-eljárások alkalmazásával) megnőtt a valós idejű (real time) információk szerepe, s ez nagy lökést adott az informatika fejlődésének is (pl. SAP, MFG programok, RFID fejlődése)
- a megfelelő anyagok: ez jelenthet alapanyagot, alkatrészt, félkész-, és készterméket, készárut, bizonyos esetekben (pl. harcászat, amihez a logisztika első értelmezése is kötődik) "emberanyagot" is. A termelés és felhasználás során mindig azt az anyagot kell rendelkezésre bocsátani, amire éppen szükség van (és abban a mennyiségben, minőségben, abban az időben, azon a helyen, stb.).
- a megfelelő energia: mindig az adott folyamat határozza meg, hogy milyen fajta energiára is van szükség (pl. szél- nap-, villamos-, hőenergia, stb.). Ennek az energiának a szükséglet helyére történő továbbítása, szállítása, tárolása, ill. transzformálása tartozik az energia megfelelőségének fogalmába.
- a megfelelő személyek jussanak el: a megfelelő személyek eljuttatása sorolható ide. Bár jellemzően több szakmaterülettel érintkezik, a logisztikának alapvetően nem feladata a konkrét személyek kibenlétének meghatározása, kiválasztása (HR), a munkavégzés feltételeinek biztosítása (tervezés, szervezés, technológia), ill. annak megállapítása, hogy adott feladat elvégzéséhez hány ember kell (kontrolling, munkaerőtervezés - bár bizonyos cégeknél már a kontrolling támogatása mellett minden szakmaterület maga tervezi meg saját létszámszükségletét, ezzel is aláhúzva a logisztikai kontrolling jelentőségét).
- a megfelelő mennyiségben: a megfelelő menniységek mindig jól mérhető paraméterekkel meghatározottak, ill. szigorú előírásoknak kell megfelelniük (gondoljuk el pl. milyen pluszforrásokat kötne le indokolatlanul, ha elviselnénk, hogy minden beszállítónk előreszállítson - erre találták ki többek között a JIT-rendszert.)
- a megfelelő minőségben: a megfelelő minőség fogalmát mindig a vevő szempontjai szerint határozhatjuk meg. Általában elmondható, hogy a megfelelő minőség azt a terméket, vagy szolgáltatást jelenti, amely a vevő számára elfogadható és az igényeinek megfelel. Ezek a minőségi igények objektív és szubjektív, valamint mérhető és nem mérhető paraméterekre oszthatók. A szubjektív és nem mérhető paramétereknél különösen fontos, hogy valamilyen módon meghatározzuk a termék minőségét, mert ezekben az esetekben a megfelelő paraméterek nem mindig egyértelműek, így nehéz meghatározni mi az elvárható. A minőség másik aspektusa a stabil mőség biztosítása, ez a minőségbiztosítás hatásköre.
- a megfelelő időpontban: biztosítja, hogy a szükséglet a kívánt időpontban kiellégíthető legyen. A megfelelő időpont megtartása nagyon sok esetben komoly gazdasági érdek, bár maga a megfelelő időpont relatív lehet attól függően, hogy a vevő, vagy az eladó szempontjából nézzük.
- a megfelelő helyre
- a megfelelő költséggel
|